FANDOM

John Brown by Levin Handy, 1890-1910

Dagerrotüüpia John Brownist (1846)

John Brown (9 V 1800 Torrington, Connecticut – 2 XII 1859 Charles Town, Virginia, tänapäeva Lääne-Virginia) oli USA abolitsionist, kes pooldas orjuse kaotamist relvastatud võitluse teel.

Tal oli kahest abielust 20 last, kellest 11 sai täiskasvanuks.

1837 mõrvasid orjuse pooldajad Illinoisis ajalehe toimetaja Elijah Lovejoy, kes oli oma ajalehes propageerinud orjuse kaotamist. Vastuseks sellele mõrvale vandus Brown avalikult tunnistajate juuresolekul, et pühendab oma edaspidise elu orjuse vastu võitlemisele.

Kansas ei olnud tol ajal veel osariigiks saanud, samuti oli määratlemata, kas Kansases orjapidamine lubada või keelata. Brown asus Kansasesse elama ja püüdis ühiskonda mõjutada, et see pärast Kansase osariigiks saamist keelustaks osariigis orjuse. Kuid orjuse pooldajad olid seal üsna mõjukad. Sellepärast alustas Brown relvastatud võitlust orjuse pooldajate vastu. Seda ajajärku aastatel 185458 nimetatakse Veritsevaks Kansaseks.

24 V 1856 korraldas Brown Pottawatomie veresauna, mille käigus jõuk tappis viis orjust pooldavat asunikku mõõkadega. Seejärel vahistati kolm veresaunas osalenud isikut, kellest kaks olid Browni pojad. Henry Pate, kellest hiljem sai USA kodusõjas Konföderatsiooni ohvitser, juhtis u 30-mehelist väesalka, mis pidi ka Browni enda ja tema kaasosalised kinni pidama, aga järgnenud Black Jacki lahingus langesid tema 23 meest, sh Pate ise, Browni kätte vangi. Brown vabastas nad vahetusena oma poegade vastu.

30 VIII 1856 suundus kindralmajor John Reid enam kui 300 Missourist pärit sõduriga Kansases asuva Osawatomie linna suunas, kus olid ülekaalus orjuse vastased. Linna kaitses Brown 38-mehelise väeüksuse ülemana. Brown korraldas Reidi väele varitsuse, tappes vähemalt 20 ja haavates veel 40 meest. Kui Reid suutis mehed ümber organiseerida ja kaitsele asuda, Browni salk põgenes, nende kaotuseks olid kaks surnut ja neli vangilangenut. Reidi sõjavägi rüüstas Osawatomiet ja põletas linna maha.

Ta vallutas 1859 Virginias Harpers Ferry arsenali, tappes oma 24 mehega neli inimest, kuid piirati Robert Lee juhtimisel kohalike farmerite, maakaitseväelaste ja USA merejalaväelaste poolt sisse ja vangistati. Tema üle mõisteti kohut ja ta hukati poomise läbi.

House at John Brown's Farm

John Browni farm Lake Placidis

Teda on peetud nii revolutsionääriks, oma põlvkonna väljapaistvaimaks isikuks kui ka ameerika terrorismi isaks.

1848 ostis Brown New Yorgi osariigis Lake Placidi lähedal maatüki, makstes aakri (0,4 ha) eest 1 USA dollari. Ta veetis seal küll vähe aega, aga pärast tema hukkamist tõi tema lesk tema surnukeha sinna ja mattis ta. Alates 1895 kuulub see farm New Yorgi osariigile. Tänapäeval on see farm ajaloolise tähtsusega mälestusmärgina muinsuskaitse all.