FANDOM

Medalid
Akii-Bua 1972
John Akii-Bua
Riik: Flag of Uganda.png Uganda
Meeste kergejõustik
Olympic rings with white rims Olümpiamängud
Gold medal blank Kuld München 1972 400 m tõkkejooksus

John Akii-Bua (3 II 1949 Lira – 20 VI 1997 Kampala) oli Uganda tõkkejooksja ja olümpiavõitja.

Akii-Bua kasvas üles 43-lapselises peres, kes olid ühe isa ja tema kaheksa abikaasa lapsed. Ta oli andekas sportlane ning tegeles muu hulgas ka korvpalli ja kümnevõistlusega. Ta alustas kergejõustikukarjääri lühimaatõkkejooksjana, kuid 1968. aastal olümpiamängudele tal pääseda ei õnnestunud. Kui tema treeneriks sai britt Malcolm Arnold, hakkas ta tegelema 400 meetri tõkkejooksuga.

1970. aasta Briti Rahvaste Ühenduse mängudel saavutas ta 400 meetri tõkkejooksus neljanda koha ning püstitas 1971. aastal Durhamis toimunud võistlusel 49,0ga maailma hooaja tippmargi. Enne 1972. aasta Müncheni olümpiamänge ei peetud peafavoriidiks, kuna tal puudusid varasemad kogemused. Enne olümpiamänge kehtinud maailmarekordit 48,1, mille oli 1968. aasta olümpiamängudel püstitanud David Hemery, peeti ületamatuks, kuid Müncheni olümpiamängude finaalis jooksis Akii-Bua uueks maailmarekordiks 47,82 ning tõi sellega Ugandale esimese olümpiakulla.

Akii-Bua domineeris 400 meetri tõkkejooksus ka 1973. aastal, kuid tal ei õnnestunud eelmise aasta tulemusi korrata. Peamiseks probleemiks võis osutada see, et tema konkurendid olid eelkõige valgenahalised.

Aastal 1974 haigestus Akii-Bua Euroopas käies malaariasse. Ta osales 2. juulil tolle aasta kiiremais jooksus, mille võitis 48,1ga Jim Bolding, kellel järgnes 49,0ga Ralph Mann. Akii-Bua saavutas jooksus alles kolmanda koha tulemusega 49,0. Aafrika riikide boikoti tõttu ei saanud ta oma olümpiavõitu kaitsta 1976. aasta Montréali olümpiamängudel.

Uganda president Idi Amin andis talle saavutuste eest elamiseks maja. Kui Amini riigikord kokku kukkus, põgenes Akii-Bua koos perekonnaga Keeniasse, sest ta kartis, et teda nähtakse Amini kaastöötajana; see võis olla pigem tingitud sellest, et Akii-Bua pärines langode hõimust, keda Amin taga kiusas. Akii-Bua esindas Ugandat uuesti 1980. aasta Moskva suveolümpiamängudel, kuid ei jõudnud poolfinaalist edasi. Hiljem töötas ta Ugandas kergejõustikutreenerina.

Akii-Bua suri 1997. aastal 47-aastaselt lesena. Tal oli 11 last. Talle korraldati riiklikud matused. Akii-Bua on jalgpalluri David Obua onu. Akii-Bua vend Lawrence Ogwang osales 1956. aasta suveolümpiamängudel kaugushüppes ja kolmikhüppes.

Fraas akii-buas on saanud Ugandas kõnekeelselt tähenduse jooksmise kohta.

Välislingid Edit