FANDOM

Murat2

Joachim Murat' portree, u 1808

Joachim Murat (25 III 1767 Labastide-Fortunière, tänapäeva Labastide-Murat – 13 X 1815 Pizzo, Itaalia) oli Napoli kuningas ja Bergi suurhertsog, Napoleoni marssal.

Murat sündis jõuka taluniku ja trahteripidaja pojana. 1787 värvati ta ratsaväe rügementi Chasseur. Kaks aastat hiljem vallandati ta allumatuse tõttu ametist ja läks tagasi oma isa juurde. 1791 asus armeese tagasi ning 1792 sai ta nooremleitnandi auastme ja aasta hiljem kapteniks. Tema karjäärile andis hoogu Prantsuse revolutsioon.

1794. aasta lõpus läks Murat, tulihingeline vabariiklane, Pariisi õnne otsima.

Ta liitus husaari ratsaväega ja sõdis Prantsuse revolutsioonisõdade ajal Napoleoni väes. 1798 juhtis Murat ratsaväge sõjakäigul Egiptusse.

20 I 1800 abiellus Murat Napoleoni õe Caroline Bonapartega. 1804 sai ta presidendi kohusetäitjaks Pariisis. 19. mai 1804 Prantsusmaa marssaliks. 1805. aasta augusti sai ta Napoleoni varuratsaväe komandöriks.

1808 vallutasid Prantsuse väed Murat' juhtimisel Madridi.

Murat oli oluline roll Napoleoni 1812. aasta sõjakäikul Venemaale. Napoleon kaotas oma võimu Sitsiilias ning järgmine Napoli kuningas Ferdinand I vangistas Murat ja teda süüdistati riigireetmises. Ta mõisteti surma ja hukati Castello di Pizzos Calabrias.