FANDOM

Bra alt
Jersey Devil Philadelphia Post 1909

Ajalehes Philadelphia Bulletin ilmunud joonistus Jersey kuradist vastavalt pealtnägija kirjeldusele 1909. aasta jaanuaris

Jersey kurat on müütiline olend või krüptiid, kes elab väidetavalt Pine Barrensi metsases piirkonnas New Jersey lõunaosas USA-s. Teda on New Jerseys ja ümbritsevatel aladel kohatud vähemalt viimasel 280 aasta jooksul. Jersey kuradil on olnud üle 2000 tunnistaja. Jersey kuradit on sageli kirjeldatud lendava kahejalgse kapjadega olendina, kuid tema kohta on palju erinevaid kirjeldusi. Üks tavaline kirjeldus räägib, et Jersey kurat on kängurusarnane olend kitse pea, nahksete nahkhiire tiibade, sarvede, lühikeste ja küüniseliste esikäppadega, hobusekapjade ning kaheharulise sabaga. Väidete kohaselt liigub ta kiiresti ja saadab tihti välja verdtarretavaid kriiskeid.

Legendi tekkelugu Edit

Legendi kohta on mitu tekkelugu. Piirkonnas elanud delavarid nimetasid piirkonda "Popuessing", mis tähendab 'draakoni elu koht'. Rootsi maadeavastajad nimetasid hiljem piirkonda "Drake Kill" (drake 'draakon', kill hollandi keeles 'kanal').

Üks populaarne legendi tekkelugu räägib järgmist: "Ühel emal oli 12 last ja kui ta avastas, et ootab kolmeteistkümnendat, oli kindlaksmääratud, et see võib olla kurat. Laps oli sündides vormitu ja moondunud. Ema kaitses last kodus, et uudishimulikud teda ei näeks. Ühel tormisel ööl laperdas laps oma käsi, mis muutusid ühtäkki tiibadeks ja ta põgenes korstna kaudu välja ning perekond ei näinud teda enam kunagi."[1]

Lapse saanud ema võis olla naine nimega Deborah Leeds ja seda seetõttu, et tema abikaasa Japhet Leeds kirjutas 1736, et tal on kaksteist last, mis sobib legendiga kokku. Deborah ja Japhet Leeds elasid samuti kohas, kust Jersey kuradi lood kõige rohkem pärinevad.

Üks teine lugu räägib, et üks noor tüdruk armus iseseisvussõja ajal ühte briti sõdurisse. Kohalikud inimesed needsid ta ära. Kui ta lapse sünnitas, ostus see kuradiks. Osad inimesed arvad, et kuradi sünd oli karistuseks Leedsi rahvale kirikuõpetaja halvasti kohtlemise eest.[1]

Teatatud nähud Edit

Jersey kuradi nägemiste kohta on olnud palju väiteid. Ilmumised saab jagada kolme ajalisse perioodi: enne 1909. aastat, 1909. aasta jaanuar ja pärast 1909. aastat. Enne 1909. aastat on säilinud vähe kirjalikke andmeid.

19. sajandi alguses katsetas kommodoor Stephen Decatur suurtükke, kui ta nägi taevas lendamas kummalist olendit. Ta tulistas ja tabas seda, kuid too jätkas lendamist. Napoleon Bonaparte vanem vend Joseph Bonaparte olevat samuti Jersey kuradit näinud, kui ta Bordentowni lähedal jahti pidas.[1] 1840 oli Jersey kurat eriti raevukas, kadus palju kanu ja lambaid. 1841 leiti surnud kariloomi ning inimesed kuulsid hirmutavaid karjeid ja avastasid kummalisi jalajälgi. 1858 ilmus ajalehes artikkel, mis kirjeldas Pine Barrensi elanike hirmu. Välditi pimedal ajal väljas käimist, kuna metsas olevat luusinud tiibadega elajas. Järgmistel kümnenditel tuli aeg-ajalt veel teadandeid Jersey kuradi kohta. 1899 süüdistati Jersey kuradit rünnakutel Vincentownis ja Burrsville'is, olend olevat jõudnud isegi New Yorki, kus üks mees väitis, et oli kuulnud koledaid elajaslikke karjeid.[2]

1909. aasta jaanuarinädal Edit

1909. aasta 16.–23. jaanuarini avaldasid ajalehed sadu väiteid Jersey kuradiga kohtumiste kohta üle osariigi. Jersey kuradit nägi sel nädalal üle 1000 inimese. Inimesed andsid nähtust detailseid kirjeldusi ja puhkes paanika. Teiste seas olla väidetud, et Jersey kurat olla Haddon Heightsis rünnanud trammi ja Camdenis seltsimaja. Camdenis ja Bristolis Pennsylvanias tulistas politsei olendi pihta, kuid see ei avaldanud talle mingit mõju. Teised teadaanded olid algselt seotud tundmatute jalajälgedega lumel, kuid peagi muutusid Jersey kuradist teada antud aruanded sagedaks New Jersey lõunaosas ning isegi Delaware'is ja Lääne-Marylandis.[3] Peaaegu igas aias Burlingtonis olla neid kummalisi kabjajälgi nähtud. Jäljed läksid katuselt katusele, kadusid tee keskel ja lõppesid põllu keskel. Korraldati isegi jahte selle olendi püüdmiseks, kuid koerad ei võtnud jälgesid üles.[1]

Teisipäeval, 19. jaanuaril nägid Evansid Gloucester Citys Jersey kuradit kell 2:30. See on üks kõige eredaim, paremini kirjeldatud ja pikemaid nähte üldse. Proua Evens ärkas kummaliste häälte peale. Paar vaatas välja nende magamistoa aknast, kus nad nägid Jersey kuradit kümne minuti jooksul. Proua Evans andis järgmise kirjelduse: "Ta oli umbes kolm ja pool jalga pikk, pea sarnanes kolli tõugu koera omaga ja nägu hobuse omaga. Tal oli pikk kael, umbes kaks jalga pikad tiivad, kraana-sarnased tagatiivad ja hobusekabjad. Ta kõndis tagajalgadel ja hoidis üleval kaht väiksemat esikäppa. Ta ei kasutanud esikäppi kogu sel ajal, kui me teda jälgisime. Minu abikaasa ja mina olime hirmul, kuid ma avasin akna ja hüüdsin "kõss!", mille peale ta ümber pöördus, haugatas minu peale ja ära lendas".[3][4]

Teadaanded Jersey kuradist viisid paljusid Delaware' orus paanikasse ja hoidsid inimesi hirmul, suleti koole ja töötajad jäid koju. Isegi päevavalguses ei lahkutud kodudest.[1]

Hilisemad teadaanded Edit

Pärast 1909. aastat on Jersey kuradit nähtud üle kogu New Jersey. Kuid teatatud aruanded on aasta-aastalt vähenenud. Selle põhjuseks võib olla ka see, et inimesed püüavad vaikida, kuna neid võidakse Jersey kuradi kohta käiva jutu tõttu hulluks pidada. Siiski on palju teateid.[1]

1927 lõhkes ühel taksojuhil teel Salemisse autorehv. Ta peatus rehvi parandamiseks. Seda tehes nägi ta ühte olendit takso katusele maabumas. Olend raputas tema autot raevukalt. Mees põgenes autoga, jättes maha rehvi ja tungraua. 27. juulil 1937 nägid Downingtowni elanikud Pennsylvanias punaste silmadega tundmatut looma. Mays Landingi lähedal kuuldi 1960 hääli ja nähti jalajälgi, mille arvati teinud olevat Jersey kurat. Samal aastal pakkusid Camdeni ümbruses kaupmehed 10 000 dollarit sellele, kes on Jersey kuradi kinni püüdnud ja plubasid isegi ehitada eraloomaaia vangistatud olendi hoidmiseks.[5] 1961 parkisid kaks paari oma auto Pine Barrensi metsa. Nad kuulsid väljas valju kriiskamist. Ootamatult prantsatas midagi auto katusele. Nad põgenesid, kuid naasid veidi hiljem. Jälle kuulsid nad valju kriiskamist. Nad nägid ühte olendit puude kohal lendamas ja kes tegi lennates haugatusi. 1966 avastati ühes farmis surnult 31 parti, kolm hane, neli kassi ja kaks koera. Üks koertest oli suur saksa lambakoer, kelle kõri on lõhki rebitud. 1987 leiti Vinelandis ühe agressiivse saksa lambakoera näritud laip, mis asus 25 jala kaugusel kohast, kus koera ketis hoiti. Ümber laiba oli veidrad jäljed, mida ei identifitseeritud.[1]

Jersey kuradi surm Edit

On tulnud palju teateid ka Jersey kuradi surma kohta.

1909 nähti Jersey kuradit lendamas elektriraudtee kohal olevatesse liinidesse. Käis võimas plahvatus, mis sulatas raudtee 40 meetri ulatuses üles. Ei leitud ühtegi laipa ja Jersey kurat nähti pärast seda täie tervise juures. 1925. aasta detsembris teatati Jersey kuradi laiba leidmisest Greenwichis. Kohalik farmer tulistas tundmatut looma, kui see proovis varastada tema kanu. Hiljem väitis ta, et ükski sajast inimest, kellel ta seda näitas, ei identifitseerinud seda. 1957 avastati metsas söestunud tundmatu looma korjus, millel olid sõrad, suled, ja tagajalad. See korjus arvati olevat Jersey kuradi laip, kuid teaandeid Jersey kuradist on tulnud ka pärast seda. Jersey kurat peaks olema nüüd vähemalt 280-aastane. Näib, et ta on surematu, ja seega üleloomulik. Teine väide, mis seda kinnitab, on uskumatud vahemaad, mis kurat lennates lühikese aja jooksul läbib. Ükski loom ei suudaks liikuda nii kiiresti, kui Jersey kurat 1909 tegi, kui teda nähti ühe nädala jooksul Lõuna-Jerseys, Philadelphias ja New Yorgis.[1]

Seletused Edit

Grus canadensis

Kanada kurg, kelleks on Jersey kurat arvatud olevat

Skeptikute arvates ei ole Jersey kurat midagi muud, kui inglise asunike loominguline väljamõeldis. Igavlevad Pine Barrensi elanikud rääkisid ja lõid lastele meelelahutuseks jutte kollidest. Kuulujutud tulenevad kohalike elanike negatiivsetest hinnangutest. Skeptik Brian Dunningi arvamuse kohaselt loodi jutud Jersey kuradi kohta (enne 1909. aastat Leedsi kurat) ilmselt kohaliku poliitiku Daniel Leedsi halva kuulsusega sidumiseks. Folklorist Jan Harold Brunvand kirjutas, et kaasaegne popkultuur on traditsioonilise Jersey kuradi legendi laialdaselt ülevõtnud.

Jeff Brunner arvab, et Jersey kuradi lugu põhineb kanada kurel ja lisab: "Ei ole fotosid, luid, üldse tugevat tõendit ja mis kõige hullem, ei ole selgitust tema tekke kohta, mis ei nõuaks usku ülemoomulikku". Kureteooria ei seleta seda mõistatust lahti, kuna leitud on ka kariloomade laipu. Samuti ei seleta see ka seda, miks inimesed on kirjeldanud, et olendil on hobuse pea, nahkhiire tiivad ja saba, mida kõike kurel ei ole.[1]

Jersey kuradiks on peetud ka mõnda ürgajast elusolevat looma, kuid pole avastatud ühtegi elusolevat või väljasurnud looma, kes Jersey kuradile sarnaneks.[1] Teose "Absegami Yesteryear" autoril Jack E. Boucheril on teooria, mille kohaselt on kurat moondunud laps. Ta arvab samuti, et Leedsidel oli väärarenenud laps, keda nad kodus luku taga hoidsid. Suuremaks saades põgenes ta kodust välja ja ründas toidu pärast kohalikke farme. Kuid see on ebatõenäoline, kuna kurat pidi 1909 olema juba 174-aastane. Mõned teated nähtudest ja jalajälgedest võivad olla ka pettused. Isegi kui osad jalajäljed oli pettused, ei ole seletust sellele, kuidas esinevad mõned jalajäljed katustel ja jalajälgede read lõpevad äkitselt nii nagu oleks olend lendu tõusnud.[1]

Ühe viimase ja kõige vastuolulisema teooria kohaselt kuulutab kuradi nägemine sõja tulekut. Jersey kuradit nähti enne Ameerika Ühendriikide kodusõja, Hispaania-Ameerika sõja, Esimese ja Teise maailmasõja algust, samuti enne Vietnami sõja algust. Jersey kuradi taval, ilmuda välja enne sõja algust, võib olla deemonlik päritolu. 1730 teatas Ben Franklin loost, mis rääkis nõiajahist Mount Holly lähedal. Ühe legendi kohaselt oli Jersey kuradi oletav ema Leeds olnud nõid. Kuradi sünd võis olla nõidade pandude needuse tagajärjeks.

Popkultuuris Edit

Jersey kuradi nime kannab jäähoki meeskond New Jersey Devils. Jersey kuradit on kujutatud paljudes filmides ja telesarjades, sh filmis "Mets" ("The Barrens"; 2012) ja telesarja "Salatoimikud" viiendas hooajas.

Viited Edit

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 The Jersey Devil The Shadowland
  2. Jersey Devil Sightings Before 1909 The Devil Hunters
  3. 3,0 3,1 Phenomenal Week Sightings The Devil Hunters
  4. Doncaster, Lucy; Farrington, Karen; Holland; Andrew (2007). Seletamatud lood, lk 53–55, Ersen. ISBN 978-9949-12-579-1. 
  5. Jersey Devil Sightings 1909 - 2000 The Devil Hunters

Kirjandus Edit

Välislingid Edit