FANDOM

Jerome, Arizona 02

Jerome'i peatänav

USA Arizona location map.png
Red pog.png
Jerome
Jerome'i asukoht Arizonas

Jerome on linn Arizonas Yavapai maakonnas Black Hillsi mäeahelikus. Asub Phoenixist 160 km põhjas Sedona ja Prescotti vahel 1500 m kõrgusel merepinnast Verde orus. Läbi linna kulgeb maantee State Route 89. Linnas asub Jerome State Historic Park. Õitseajal, 1920. aastatel, kui töötasid rikkad vasekaevandused, elas linnas üle 10 000 inimese. 2010. aasta rahvaloenduse andmetel elas linnas 444 inimest. Elanike arv on 2013. aasta seisuga arvestuslikult 448.

Ajalugu Edit

Varajane ajalugu Edit

Esimesed põlisameeriklased saabusid praeguse Jerome'i piirkonda umbes 1100 eKr. Verde orus elas mitu inidaanihõimu, sh Hohokami kultuuri rahvad ja hiljem Sinagua kultuur. Samal ajal õitsesid naaberaladel Mogolloni ja Salado kultuur.[1]

15. sajandi alguses hülgasid sinagua indiaanlased teadmata asjaoludel Verde oru. Hispaanlaste saabumisel 1582 elasid piirkonnas javapaid.[1]

Javapaid kasutasid vasemaaki värvainena, millega kaunistati nägu, riideid ja vaipu. Kulda ja hõbedat jahtivad hispaanlased aga vasest huvitatud ei olnud. Aastate jooksul otsisid piirkonnas maavarasid vähesed kaevurid ja indiaanlased elasid kuni 1850. aastateni võrdlemisi eraldatult. Pärast Ameerika-Mehhhiko sõja lõppu 1848, mil Arizona läks USA-le, hakkas piirkonda saabuma üha rohkem angloameerika asunikke. 1863 avastati Prescotti lähedal kulda ja piirkonda hakkas saabuma tuhandeid kaevureid.[1]

Valgete asunike eest kaitsmiseks hakkasid javapaid, kes olid seni olnud rahumeelsed, oma maid ja toidutagavarasid kindlustama. Indiaanlaste ja asunike vahel puhkes vaen. Pärast Ameerika Ühendriikide kodusõda saadeti indiaanlasi maha suruma ratsavägi. Javapaid alistusid 1872.−1873. aasta sügisel ja talvel kindral George Crookile. Ülejäänud indiaanlased saadeti Camp Verde reservaati ja hiljem San Carlose reservaati.[1]

Linna asutamine Edit

1880. aastate alguses hakkasid investorid rajama vasekaevandusi. 1883 asutati United Verde Copper Company. Selle omanik oli Arizona Territooriumi kuberner Frederick Augustus Tritle, keda rahastasid New Yorgi investorid James A. McDonald ja Eugene Jerome, kelle järgi linn ka nime sai. Asula hakkas kiiresti arenema, kuid peagi langes vase hind ja kaevandus suleti. 1883. aasta septembris avati postkontor, mis töötab siiani.[1]

1888 ostis William A. Clark, keda oli saatnud Montanas mitmes ettevõtmises edu, 80 miljoni dollari eest United Verde Copper Company. Hakati tegema mitmeid parandustöid, näiteks toodi Jerome'i kitsarööpmeline raudtee, millega oli linnal ühendus Ash Forkiga ning sealtkaudu ka Santa Fe, Prescotti ja Phoenixiga. Kitsarööpmeline raudtee töötas 18951920.[1]

1890. aastate lõpus oli linna õitsenguaeg ja 1899. aastaks oli see elanike arvult territooriumi viies linn. Sama aastal anti Jerome'ile linnaõigused. Sarnaselt paljudele teistele kaevanduslinnadega saavutas Jerome peagi maine karmi ja lärmitseva linnana koos paljude saloonide, hasartmängude ja bordellidega, näiteks kuulutas New York Sun 1903. aasta veebruaris Jerome'i "Lääne kõige nurjatumaks linnaks".[1]

Jerome az

Jerome umbes 1909. aastal

Kliima Edit

Kõige soojem kuu on juuli, mil päevane keskmine õhutemperatuur tõuseb 32 °C-ni ja madalaim 19 °C-ni. Kõige külmem kuu on jaanuar, mil kõrgeim keskmine õhutemperatuur ulatub 10 °C-ni ja madalaim 1 °C-ni. Kõrgeim mõõdetud õhutemperatuur on 42 °C, mis mõõdeti 2003. Madalaim temperatuur mõõdeti 1963, mil oli –15 °C külma. Kõige rohkem sajab augustil, mil langeb 77 mm sademeid, samas kui Arizonale iseloomulikuna on kõige kuivemad kevadkuud aprillist juunini.

Kuigi enam sademeid langeb Jerome'is vihmana, esineb vahetevahel ka lumesadu. Keskmiselt sajab jaanuaris 6,4 cm lund, kuid lumesadu võib esineda kõikidel kuudel novembrist aprillini. Tihti esineb tuuliseid ilmu, eriti kevadel ja sügisel. Suvel võib esineda äikesetorme.

Viited Edit