FANDOM

Jedediah Smith

Jedediah Smith. Selle pildi joonistas arvatavasti Smithi sõber paar aastat pärast tema surma.

Jedediah Strong Smith (6. jaanuar 1799 Bainbridge, New York – 27. mai 1831 Ulysses, Kansas) oli USA karusnahakütt, maadeuurija ja jahimees. Ta uuris esimese eurooplasena teekonda Kaljumäestikust läbi Mojave kõrbe Californiani. Ta ületas samuti esimese eurooplasena California rannikuaheliku ning jõudis Oregonist lõunasse.

Elulugu Edit

Smith sündis 1799. aastal Jerichos, tänapäeva New Yorgi osariigis Bainbridge'is. Ta lahkus juba noorena läände, et otsida seiklusi ja tööd, ning asus 1820. aastate alguses elama St. Louisi. Ta hakkas karusnahakauplejaks.

22-aastaselt asus ta koos William Henry Ashley ekspeditsiooniga karusnaharetkele Missouri ülemjooksule. Järgmisel aastal juhtis ta ühte rühma Kaljumäestiku keskosasse, kus taasavastati Lõunakuru, mille kaudu oli võimalik loodekaldale.[1] 1826. aastal alustas ta koos teiste karusnahaküttidega Suure Soolajärve juurest teekonda läände ning jõudis pärast Mojave kõrbe ületamist Californiasse. Nad olid esimesed, kes jõudsid Californiasse idast.[2] Tagasiteel ületasid nad Sierra Nevada mäeaheliku ja uurisid Suurt nõgu.

1831. aastal suundus ta kaubaretkeele Santa Fes. Sama aasta mais aga tapsid Smithi komantši indiaanlased, kui ta oli teekonnal Santa Fesse vett otsimas.[3]

Viited Edit