FANDOM

Jean-Joseph Rabearivelo wearing a lamba

Jean-Joseph Rabearivelo (4 III 1901 või 1903 Antananarivo – 22 VI 1937 Antananarivo) oli Madagaskari luuletaja. Teda peetakse esimeseks Aafrika kaasaegseks luuletajaks ja Madagaskari suurimaks kirjandustegelaseks.

Ta kasvas üles vaesuses ja tal ei õnnestunud omandada keskharidust. Teda köitsid Prantsuse kirjandus ja traditsiooniline malagassi luule hainteny, tänu millele luges ta rohkelt ja haris ennast paljudes erinevates valdkondades, õppides sh prantsuse keelt ja prantsuse luulet.

Esimesei luuletusi avaldas ta noorukina kohalikes kirjandusajakirjades. Peagi sai ta toimetajana tööd kirjastuses. Ta avaldas arvukalt luuleantoloogiaid nii prantsuse kui ka malagassi keeles, samuti kirjanduskriitikat, ooperi ja kaks romaani.

Rabearivelo varajane kaasaegsest luulest inspireeritud luule pälvis tähelepanu, kuid jäi kindlalt kinni traditsioonilise žanri tavadesse. Aastal 1931 hakkas ta kirjutama sürrealistlikku luulet, mis kujutas suuremat originaalsust. Vaatamata üha suuremale rahvusvahelisele tunnustusele ei taganud Rabearivelo endale kohta Madagaskari kolooniaja kõrgklassis. Ta elas läbi mitu pettumust, sh tütre surma, Prantsuse võimude otsuse jätta ta kõrvale 1937. aasta Pariisi maailmanäituselt ning suurenevad võlad halvendasid tema allakäiku.

1937. aasta 27. juunil sooritas ta enesetapu, mürgitades end kaaliumtsüaniidiga. Tema surma ajal oli avaldatud ainult pooled tema tööd, ülejäänud avaldati postuumselt. Pärast surma vaadeldi teda, kui Madagaskari koloniaalaja märtrina.

Pärast riigi iseseisvumist aastal 1960 kuulutas Madagaskari valitsus Rabearivelo rahvusluuletajaks.