FANDOM

Jasonf

Ken Kirzinger Jason Voorheesina filmis "Freddy ja Jason" ("Freddy vs. Jason"; 2003)

Jason Voorhees on peategelane "Reede 13" ("Friday the 13th") õudusfilmisarjas. Esmakordselt esines ta filmisarja esimeses filmis "Reede 13" (1980), kus teda kehastas Ari Lehman, mõrvarist proua Voorheesi noore pojana.

Tegelase looja on Victor Miller ning tema loomisse on panustasid ka Ron Kurz, filmisarja esimese osa lavastaja Sean S. Cunningham ning näitleja ja lavastaja Tom Savini. Algse idee järgi ei pidanud Jason saama filmisarja peamine antagonist. Filmisarjas on Jason mõrvar, kes jälitab ja tapab teisi tegelasi või on psühholoogiline oht protagonistile, näiteks filmisarja viiendas osas "Reede 13: Osa 5 – Uus algus" ("Friday the 13th: A New Beginning"; 1985). Jasoni on erinevates filmides kehastanud paljud näitlejad, mõnes filmis rohkem kui üks näitleja – see on põhjustanud mõningaid vaidlusi selle üle, millist näitlejat peaks kehastamise eest tiitrites mainima. Kõige tuntum näitleja, kes Jasoni on kehastanud, on Kane Hodder, kes kehastas teda neljas järjestikuses filmis.

Tegelase füüsiline välimus on läbi filmide mitmel korral muutunud ning paljud grimeerijad, teiste seas Stan Winston, on andnud oma panuse tegelase välimuse arenemisele. Jasoni kaubamärgiks saanud jäähokimaski kandis ta esimesena filmis "Reede 13: Osa 3" ("Friday the 13th Part III"; 1982). Alates filmist "Reede 13: Osa 6 – Jason elab" ("Friday the 13th Part VI: Jason Lives"; 1986) on filmitegijad andnud Jasonile üliinimliku jõu, võime vigastusest taastuda ja peaaegu täieliku haavatamatuse. Teda on nähtud kaastundliku tegelasena, kelle tapmistahe on arvatud tulenevalt ohvrite ebamoraalsest käitumisest ja vihast selle üle, et oli lapsena uppunud.

Jason Voorhees on filmide kõrvalt esinenud romaanides, arvuitmängudes ja koomiksraamatutes, teda on parodeeritud telesaadetes, talle on vihjatud mitmetes filmides ja ta on andnud nspiratsiooni õuduspungi ansamblile. Jason Voorheesi hokimask on saanud osaks popkultuurist.