FANDOM

Yamalo-Nenets in Russia

Jamali Neenetsi autonoomne ringkonna asukoht Venemaal

Flag of Yamal-Nenets Autonomous District

Lipp

Jamali Neenetsi autonoomne ringkond (vene Яма́ло-Не́нецкий автоно́мный о́круг) on halduspiirkond Venemaal Uurali föderaalringkonnas Tjumeni oblastis. Ringkonna halduskeskus on Salehard ja suurim linn Nojabrsk. Elanike arv on 2015. aasta seisuga 539 985. Ringkonnas toodetakse umbes 20% maailma maagaasist. See on maailma suurim põhjapõdrakasvatus ala.

Geograafia Edit

Ringkond piirneb põhjas Kara merega, idas Krasnojarski kraiga, lõunas Tjumeni oblasti Handi-Mansimaaga ning läänes Komi Vabariigi ja Arhangelski oblasti Neenetsimaaga.

Tundra in Siberia

Avatud sootundra, väiksed järved ja jõed on tüüpiline maastik suuremas osas ringkonnas

Jamali Neenetsi autonoomne ringkond paikneb peaaegu täielikult Lääne-Siberi madalikul, vaid lääneosas tõusevad Uuralid. Ringkonna põhjaosas moodustavad Kara mereni ulatuvad Jamali ja Gõda poolsaar, mille vahele jääb Obi laht. Suurim jõgi on Obi lahte suubuv Ob. Teised suurimad jõed on Taz, Nadõm ja Pur. Üle poole ringkonnas asub põhjapolaarjoonest põhjas. Suurim saar on Jamali poolsaarest põhja jääv Belõi saar.

Kliima ja taimestik Edit

Umbes pool alast on arktiline või lähisarktiline tundra, lõunaosas on ka salumetsi või taiga.

Kliima on äärmiselt mandriline. Jaanuari keskmine õhutemperatuur on –22...–26 °C ja juuli keskmine õhutemperatuur 4–14 °C. Aastane sademete hulk on külma kliima tõttu väike, 200–400 mm.

Ohustatud liigid Edit

Grus leucogeranus

Äärmiselt ohustatud valgekurg elab Šurõsharski rajooni edelaosas ja teda on kujutatud rajooni sümboolikal

Jamali Neenetsis kuulub 2010. aasta seisuga punasesse nimistusse Gõdani looduskaitsealal ja Belõi saarel elav põhjapõder ja Jamali poolsaarel elav morsk. Jääkaru on piirkonnas ohustatud liik, kuid ei ole ohustatud.

Lindudest on piirkondlikud ohustatud jahipistrik ja äärmiselt ohustatud valgekurg, kes pesitseb ringkonna edelaosas. Ohustatud kalade hulka kuulub Obi, Tazi jõel ja Kara meres esinev siberi tuur, kelle arvukus langes põhilisel levilal Obi jõel aastatel 1935–1996 99,5%. Kohati on ohustatud ka harilik taimen.

Linnad ja suurimad asulad Edit

2010. aastal oli Jamali Neenetsis kokku kaheksa linna. Neist seitse oli eraldi piirkondlikud omavalitsused ja üks (Tarko-Sale) omavalitsuse keskus). Linnad elanike arv 2010. aasta seisuga:

Suurimad linnatüüpi asulad, külad ja alevikud elanike arvu järgi:

Haldusjaotus Edit

Jamali Neenetsi autonoomne ringkond jaguneb seitsmeks rajooniks ja kuueks linnaks.

HaldusüksusElanikke (2010)Keskus
Jamali rajoon16 310Jar-Sale
Krasnoselkupi rajoon6204Krasnoselkup
Nadõmi rajoon66 530Nadõm
Priuralski rajoon14 995Aksarka
Puri rajoon51 280Tarko-Sale
Šurõsharski rajoon9814Muži
Tazi rajoon16 537Tazovski
Gubkinski linn23 335Gubkinski
Labõtnangi linn26 936Labõtnangi
Muravlenko linn33 391 Muravlenko
Novõi Urengoi linn104 107Novõi Urengoi
Nojabrski linn110 620Nojabrsk
Salehardi linn42 845Salehard