FANDOM

Jamaica on saareriik Kariibi meres. See hõlmab Suurte Antillide suuruselt kolmanda ja Lääne-India viienda saare Jamaica. Jamaica asub Kuubast 145 km lõunas ja Hispaniolast 200 km läänes.

Etümoloogia Edit

Jamaica aravakikeelne nimi on Xaymaca, mis tähendab 'puidu- ja veemaa'.

Ajalugu Edit

4000 ja 1000 eKr aasta vahel asusid saarele elama Lõuna-Ameerikalt saabunud aravakid ja tainod. Jamaica avastas eurooplaste jaoks 1494 Christoph Kolumbus. Saarel oli sel ajal 200 küla, mida juhtisid külapealikud (caciques). Algul sai sellest Hispaania asumaa. 1670 hõivasid saare inglased. Briti asumaaks oleku esimese 200 aasta järel sai Jamaicast maailma suurim suhkru eksportija. See sai võimalikuks tänu suure hulga orjatööjõu sissetoomisele Aafrikast.

1838 keelustati saarel ametlikult orjapidamine, sest mustanahaliste suhtarv oli muutunud suureks: iga valge kohta saarel tuli ligi 20 mustanahalist. Mustanahalised tõstsid orjuse vastu mässu.

Aastate pikku muutus Jamaica üha Suurbritanniast sõltumatumaks. 1958 sai Jamaicast iseseisev provints Lääne-India Saarte Föderatsiooni koosseisus. Jamaica eraldus föderatsioonist 1962 ja saavutas iseseisvuse. Majanduse allakäik 1970. a-tel tekitas riigis vägivallalaineid, mis mõjusid ebasoodsalt Jamaica peamisele sissetulekuallikale turismile.

Geograafia Edit

Geoloogiline ehitus ja pinnamood Edit

Kliima Edit

Taimestik Edit

Loomastik Edit

Kaitsealad Edit

Riik Edit

Jamaicas kehtib konstitutsiooniline monarhia. Riigipeaks on Suurbritannia monarh, kelle võim on põhiliselt sümboolne. Monarhi esindab saarel kindralkuberner, kellel on riigipea roll.

Jamaica parlament on jagatud kaheks kojaks – Esindajatekojaks ja Senatiks. Esindajatekoja liikmed valitakse otse. Enamuse kohti saanud partei juht saab peaministriks. Senati koosseis nimetatakse peaministri ja opositsiooni liidri poolt. Jamaical on kaheparteisüsteem: kordamööda on võimul Riiklik Rahvapartei ja Jamaica Tööpartei.

Haldusjaotus Edit

Jamaica jaguneb kolmeks ajalooliseks maakonnaks ja 14 vallaks.

Rahvastik Edit

Demograafilised näitajad Edit

Suurimad linnad Edit

Koht Linn Vald Elanikke (2011)
1. Kingston Kingston 584 627
2. Portmore Saint Catherine 182 153
3. Spanish Town Saint Catherine 147 152
4. Montego Bay Saint James 110 115
5. May Pen Clarendon 61 548

Majandus Edit

Valuuta Edit

Rahaühik on Jamaica dollar (JMD).

Kultuur Edit

Muusika Edit

Tuntum Jamaicast pärit laulja on Bob Marley.

Sport Edit

Jamaicast on pärit paljud maailma parimad sprinterid: Usain Bolt, Asafa Powell, Shelly-Ann Fraser-Pryce, Veronica Campbell-Brown, Merlene Ottey ja Donald Quarrie.

Sümboolika Edit

Lipp Edit

Flag of Jamaica

Võeti kasutusele 6 VIII 1962. Kollane diagonaalrist jagab lipu kaheks roheliseks ja kaheks mustaks väljaks. Must värv sümboliseerib jamaikalaste tugevust ja loovust, kollane päikest ja loodusvarasid, roheline tulevikulootust ja põllundusest saadavat jõukust.

Vapp Edit

Coat of arms of Jamaica

Võeti kasutusele 1962. Vapp pärineb 1661. a-st Jamaica koloonia vapilt. Püha Jüri ristil kujutatud ananasse kasvatati Jamaical enne Kolumbuse saabumist. Kiivri kohal on kujutatud Jamaica suurim pärismaine maismaaloom teravkoon-krokodill. Külgedel olevad aravakid on Jamaica põlisasukad.

Hümn Edit

Riigihümn on "Jamaica, Land We Love". Sõnad Hugh Sherlock, viis Robert Lightbourne. Riigihümnina 1962. a-st. Kuninglik hümn on "God Save the Queen".