FANDOM

Pelé 1960

Brasiilia jalgpallur Pelé (1960)

Jalgpall on Brasiilia rahvusspordiala. Brasiilia jalgpallureid on aastakümneid peetud mänguoskustelt eriti andekateks ja osavateks. Brasiilia rahvuskoondis kuulub maailma kõige paremate rahvusmeeskondade hulka.

Viie maailmameistritiitliga aastatest 1958, 1962, 1970, 1994 ja 2002 on Brasiilia jalgpallimeeskond läbi aegade edukaim. Paljud Brasiilia jalgpallurid nagu Arthur Friedenreich, Garrincha, Pelé, Zico, Sócrates, Romário, Rivaldo, Ronaldo, Ronaldinho ja Neymar kuuluvad või on kuulunud maailma parimate jalgpallurite sekka.

Riigi tohutu suuruse tõttu toimusid algusaastatel ainult mitmed piirkondlikud meistrivõistlused enne üleriigilise Brasiilia jalgpalliiga asutamist. Suurimad jalgpalliklubid on koondunud Rio de Janeirosse, São Paulosse, Belo Horizontesse ja Porto Alegresse ning linnasisesete klubide vahel toimuvad sageli tulised derbimängud. Edukamaid klubid on Fluminense, Flamengo, Botafogo ja Vasco da Gama Rio de Janeiros, SC Corinthians Paulista, Palmeiras, Santos ja São Paulo São Paulos, Cruzeiro ja Atlético Mineiro Belo Horizontes ning Grêmio ja Internacional Porto Alegres. Klubid ei suuda rahaliselt Euroopa klubidega sammu pidada, mistõttu mängib umbes 5000 Brasiilia jalgpallurit välisliigades. Brasiilia meistrivõistlusi ja esinduskoondiseid haldab Brasiilia Jalgpalli Konföderatsioon.

Liigad Edit

Kõrgliiga Edit

Brasiilia praegune jalgpallikõrgliiga Campeonato Brasileiro Série A alustas tegevust 1971. aastal. Alates 2006. aastast mängib kõrgliigasse 20 klubi, mis mängivad üksteisega ühe hooaja jooksul kaks korda läbi. Kõrgliiga hooaega kestab tavalisest maist detsembrini. Hooaja lõpuks neli viimaseks jäänud klubi langevad esiliigasse Campeonato Brasileiro Série B. Sarnselt tõusevad neli parimat meeskonda esliigast kõrgliigasse. Üleminekumänge ei toimu.

Madalamad liigad Edit

Piirkondlikud liigad Edit

<!-Brasilian jalkapallon osavaltiomestaruussarjat--> Rahvusliigadest sõltumatult toimuvad Brasiilia kõigis 26 osariigis ja Brasília liiduringkonnas aasta esimeses pooles sisesed meistrivõistlused (Campeonatos Estaduais). Kuna enne 1959. aastat ei selgitatud üleriigilist meistrit välja, on osariigi meistrivõistlused Brasiilia kõige traditsioonilisemad võistlused. Kõige jälgitumad on São Paulo osariigi meistrivõistlused Campeonato Paulista (alates 1902) ja Rio de Janeiro osariigi meistrivõistlused Campeonato Carioca (alates 1906).

Kuni 1990. aastateni loeti piirkondlike meistrivõistlusi Brasiilia meistrivõistlustega peaaegu võrdväärseteks. Tänapäeval kaotavad osariigi meistrivõistlused vaatama traditsioonidele tähtsust ja nende mänguaega vähendatakse.

Karikavõitlused Edit

1989. aastast toimuvad üleriigilised karikavõistlused Copa do Brasil.

Rahvuskoondis Edit

Brasiilia jalgpalli esindusmeeskond (tuntud kui Seleção) on osalenud kõikidel maailmameistrivõistlustel alates 1930. aastast.

Copa Américal Edit

Lõuna-Ameerika meistrivõistlusi (alates 1875. aastast Copa América) hakati rahvuskoondistel korraldama 1916. aastal ja see on sellega kõige vanim rahvuskoondiste turniir. Brasiilia on osalenud kokku 35 turniiril ja võitnud kaheksa tiitlit (aastatel 1919, 1922, 1949, 1989, 1997, 1999, 2004 ja 2007), jäädes sellega märkimisväärselt alla 15 tiitliga Uruguayle ja 14 tiitliga Argentinale.

Varia Edit

Brasiilia klubides võib mängida kuni viis ilma Brasiilia kodakondsuseta võõrmängijat.

Vaata ka Edit

Välislingid Edit