FANDOM

Jõulukaktus
ZygocactusTruncatus
Harilik jõulukaktus (Schlumbergera truncata)
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Katteseemnetaimed Magnoliophyta
Klass: Kaheidulehelised Magnoliopsida
Selts: Nelgilaadsed Caryophyllales
Sugukond: Kaktuselised
Perekond: Jõulukaktus Schlumbergera
Lem.

Jõulukaktus (Schlumbergera) ehk lülikaktus on kaktuseliste perekond, kuhu kuulub kuus liiki.

Jõulukaktused kasvavad kas epifüütidena puudel või litofüütidena kaljudel. Jõulukaktuse varred on rikkalikult harunenud ja võivad moodustada üsna suure puhmase, mille kõrgus võib olla kuni 1,2 meetrit. Varred koosnevad lamedatest hambuliste servadega lülidest. Neil puuduvad looduslikud viisid varte kaitsmiseks ülekuumenemise eest. Suure õhuniiskuse tõttu looduslikuks keskkonnas pole neil vaja vett kokku hoida nagu kõrbekaktustel. Vartel paiknevad õhujuurekesed on kohastunud õhust niiskuse püüdmiseks. Õied on ebasümmeetrilised, 6–8 cm pikkused, lillakaspunased. Igal õiel on 20–30 õielehte. Jõulukaktused õitsevad hilissügisel ja talvel.[1]

Jõulukaktused on levinud Brasiilia kaguosa mägedes Atlandi ookeani ääres São Paulo, Rio de Janeiro, Minas Geraisi ja Espírito Santo osariigis. Kaktused kasvavad 700 (harilik jõulukaktus) – 2780 meetri (S. microsphaerica) kõrgusel merepinnast niisketes metsades või kaljustel aladel. Jõulukaktused kasvavad üldiselt võrdlemisi jahedates, varjulistest ja niisketest kohtades.

Schlumbergera russelliana (Epiphyllum russellianum) Bot. Mag. 66. 3717. 1839

Tüüpliigi S. russelliana joonistus Curtis's Botanical Magazine'ist (1839)

Jõulukaktus kuulub Rhipsalideae triibusesse. Sellesse rühma kuuluvad kaktused kasvavad enamasti puude või kaljude peal. Pikka aega ei suudetud sellesse rühma kuuluvaid liike perekondadesse jagada. Jõulukaktuse perekonna lõi 1858. aastal prantsuse botaanik Charles Antoine Lemaire. Ta andis perekonnale teadusliku nimetuse Schlumbergera Frédéric Schlumbergeri järgi. Lemaire paigutas perekonda ainult ühe liigi, milleks oli Schlumbergera epiphylloides.

Jõulukaktuse õisi tolmeldavad koolibrilased. Enamik liike vajavad seemnete levikuks risttolmlemist.

Cactus de noël rev

Toataimena kasvav jõulukaktus

Jõulukaktused on populaarsed toataimed. Harilikku jõulukaktust hakati Euroopas kasvatama 1818. aastal. 1860. aastateks oli aretatud märkimisväärne arv eri värvides sorte. 20. sajandi alguseks oli taim muutunud vähem populaarseks ja paljud varasemad sordid olid kadunud. 1950. aastatel hakati jõulukaktust uuesti toataimena kasvatama. Toas kasvatatakse tegelikult jõulukaktuse hübriide, mis õitsevad rikkalikumalt, värvikirevamalt ja eri aegadel. Kõige levinumad on erelillakad õied, kuid värvus võib varieeruda oranžist sirelilillani, on ka valgete õietega jõulukaktusi.[1]

Liigid Edit

Perekonda kuulub kuus liiki. Lisaks on nimetatud neli hübriidi.

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 "Loodushetk: Jõulukaktus on pärit vihmametsadest". Saarte Hääl, 17. detsember 2008