FANDOM

Jõulud on detsembri lõpus tähistatav kristlik püha. See on vana ja tavaline püha üle maailma. Kristlased tähistavad jõulu Jeesuse sünni mälestamiseks. Enamikus maades kaasnevad jõuludega jõuluvana, jõulukingid ja ühtekuuluvustunne.

Jeesuse täpne sünnipäev on tegelikult teadmata. 25. detsembrit hakati Jeesuse sünnipäevana tähistama umbes 4. sajandist. See oli hea kuupäev, sest langes kokku paljude eelkristlaslike usundite talvepühadega.

Üldiselt on jõulud selle nime all tuntud üle Eesti. Siiski on Mulgi-, Tartu-, Setu- ja Võrumaal jõulude kohta kasutusel ka teine nimetus, talistepühad.

Jõuluvana abilistena tuntakse Põhjamaades päkapikke. Päkapikud on pärit Skandinaaviast, kus neid kutsutakse Nisse'deks.

Tavad Edit

  • Rootsis on mitu aastakümmet traditsiooniks valida välja aasta jõululink. Jõulukingi kandidaat peab olema trendikas, müüma hästi ja edendama nüüdisaega. Nendeks on olnud näiteks kõrvaklapid ja mahlapress.
  • Suurbritannias tähistatakse jõule 25. detsembril. Jõuluvana tuleb 25. detsembri öösel läbi korstna ja jätab kingitused kuuse alla. Tavaliselt jäetakse jõuluvanale kas klaas piima või rummi ja koogike (Suurbritannias on spetsiaalsed väiksed koogikesed mince(d) pies, mida ainult jõulude ajal süüakse. Põhjapõder Rudolfile jäetakse aga porgandeid.
  • Šveitsis saavad lapsed jõulukinke juba 6. detsembril, Püha Nikolausi päeval. Jõuluvanadel on seal keelatud ka lapsi sülle võtta.
  • Uus-Meremaal peetakse jõule suvekuumuses. Siiski on maooridelgi oma jõulupuu – kõrge raudmürt ehk pōhutukawa (Metrosideros excelsa) – ning jagatakse kinkegi. Seda teeb jõuluvana asemik, Maa Ema, Papatūānuku.

Vaata ka Edit