FANDOM

Jäälindlased
Alcedo azurea - Julatten
Lõuna-jäälind (Ceyx azureus)
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Linnud Aves
Selts: Siniraalised Coraciiformes
Sugukond: Jäälindlased Alcedinidae
Rafinesque, 1815

Jäälindlased (Alcedinidae) on siniraaliste seltsi kuuluv lindude sugukond.

Sugukonda kuulub umbes 90 liiki. Sõltuvalt elupaigast ja eluviisist jagunevad nad kolme alamsugukonda: põhiliselt kalatoidulised vee-jäälindlased (Alcedininae), loom-segatoidulised puistu-jäälindlased (Halcyoninae) ja alamsugukond Cerylinae, kes on samuti peamiselt kalatoidulised.

Jäälindlased on levinud üle maailma. Nende põhilevilad on Vana Maailma troopika ja Australaasia. Euroopas ja Põhja-Ameerikas esineb võrdlemisi vähe liike.

Jäälindlastel on võivad tohutu suured levilad, näiteks jäälinnul, kes on levinud Euroopas, Põhja-Aafrikas ja Aasias, ja kirju-kuningkalur (Ceryle rudis), kes on laialt levinud Aafrikas ja Aasias. Mõnede jäälindastele levila on samas väga piiratud, näiteks elab kofiau paradiisi-safiirlind (Tanysiptera ellioti) vaid väikesel Kofiau saarel Uus-Guinea rannikul.

Jäälindlastel on oluline koht kultuuris. Näiteks peavad dusunid Borneo saarel ritsika-jäälindu (Ceyx erithaca) halvaks endeks ning lahingusse teel olevad sõjamehed peaksid seda lindu nähes tagasi kodu pöörduma. Üks teine Borneo hõim peab jäälindlaste sugukonda kuuluvat vööt-safiirlindu (Lacedo pulchella) aga heaendeliseks. Polüneeslased kummardasid lõuna-safiirlindu (Todiramphus sanctus), kellel arvati olevat võim merede ja lainete üle. Samuti on jäälinnuga seotud Vana-Kreeka Keyxi ja Alkyone müüt.