FANDOM

Israel Kamakawiwoʻole

Israel Kamakawiwoʻole (muusikunimega IZ; 20 V 1959 Kaimukī, Oʻahu saar – 26 VI 1997 Honolulu) oli Hawaii muusik. Ta sai tuntuks tänu 1993. aastal ilmunud albumile "Facing Future".

Tema onu ja ema õpetasid Israeli ukulelet mängima kuueaastaselt. Israel esines esmakordselt avalikult umbes 9–11-aasta vanuselt, kui tema ja ta vend Skippy esinesid paljudes bändides turistide baarides, kus poiste vanemad töötasid.

Koos vennaga asutasid nad ansambli Makaha Sons of Ni'ihau, kuhu kuulusid ka Jerome Koko, Louis Kauakahi ja Sam Gray. Bänd avaldas viis albumit, millest esimene "No Kristo" ilmus aastal 1976. Bänd viljeles traditsioonilist Hawaii stiilis muusikat. Juba sel ajal oli Israel ja tema vend ülekaalulised. 1982. aastal suri tema vend ülekaalulisuse põhjustatud terviseprobleemide tõttu, kuid bänd jätkas pärast seda siiski tegevust.

1988. aastal salvestas Israel laulu "Somewhere Over the Rainbow", millega ta hiljem kuulsaks sai. 1990. aastal avaldas Israel oma debüütalbumi "Ka ʻAnoʻi", mis oli 1990. aastal populaarseim Hawaii album. Aastal 1993 avaldas ta oma teise albumi "Facing Future". Albumi avaldamise ajal kaalus Israel juba rohkem kui 200 või isegi 300 kilo. Järgnesid albumid "E Ala E" (1995) ja "N Dis Life" (1996). Mõlemaid albumeid müüdi palju.

Israel suri, nagu mitmed tema teised pereliikmed, rasvumise põhjustatud terviseprobleemide tõttu 26. mail 1997. Temast jäid maha abikaasa Marlene Ku'upua Ah Lo Kamakawiwo'ole ja tütar Ku'upua Ah Lo Kamakawiwo'ole.

Israeli matustel osales 10 000 inimest. Need toimusid Hawaii Kapitooliumi hoovis. Israel tuhastati ja tema tuhk laotati Waianae rannikule.

Postuumselt on avaldatud ka albumid "Iz in Concert: The Man and His Music" (1998), "Alone in IZ World" (2001), "Wonderful World" (2007) ja "Over the Rainbow" (2011).

Tema muusikat on kasutatud muu hulgas filmides "Forresteri leidmine" ("Finding Forrester"; 2000) ja "Mu pruudil on mälukas" ("50 First Dates"; 2004). Tema muusika on Hawaiis austatud siiani.

Stuudioalbumid Edit

  • "Ka ʻAnoʻi" (1990)
  • "Facing Future" (1993)
  • "E Ala E" (1995)
  • "N Dis Life" (1996)