FANDOM

IKBrunelChains

Brunel seisma arvulaeva SS Great Eastern ankrukettide ees. Foto Robert Howlett (1857)

Isambard Kingdom Brunel (9. aprill 1806 Portsmouth – 15. september 1859 London) oli inglise mehaanika- ja ehitusinsener.

Brunel oli prantsuse päritolu inseneri Marc Isambard Bruneli poeg. Ta alustas tööd oma isa assistendina ning koos rajasid nad Thamesi jõe alla esimese allveetunneli.[1]

Aastal 1833 hakkas ta kavandama Londonit ja Bristoliga ühendavat raudteed Great Western Railway. Ta projekteeris raudtee raiarööpmelisena, mis võimaldas rongidel saavutada suuremat veokiiruse ja mis oli raudtee arengule suureks tõukeks.[2] Tema elu ajal suurenes Suurbritannia raudteevõrk enam kui 1500 kilomeetri võrra.

Brunel andis olulise panuse samuti meretranspordi arengusse. Ta kavandas kolm aurujõudu kasutavat laeva, mis osutusid merenduses murrangulisteks: SS Great Western (1838; esimene liinilaev Atlandil), SS Great Britain (1843; esimene propellersõukruviga laev, mis ületas ookeani) ja SS Great Eastern (1859; paigaldas esimese telegraafikaabli üle Atlandi). Kõik kolm laeva olid vette laskmise ajal maailma suurimad reisilaevad. Ta tegeles ka dokkide, kaide ja sildade projekteerimisega.[1]

2002. aastal valiti ta BBC küsitluses kõigi aegade saja briti seas Winston Churchilli järel teisele kohale.

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 Isambard Kingdom Brunel. ents.ee. Vaadatid 3.2.2108
  2. (2008) Britannica Concise Encyclopedia. Encyclopaedia Britannica, Inc., lk 285–286. ISBN 1-593394-92-6.