FANDOM

Iirimaa on riik Lääne-Euroopast, mis hõlmab suure osa Iirimaa saarest. Riigil on maismaapiir Suurbritanniaga. Läänes on Atlandi ookean, lõunas on Keldi meri, edelas Saint George'i väin ja lõunas Iiri meri.

Etümoloogia Edit

Ajalugu Edit

Geograafia Edit

Geoloogiline ehitus ja pinnamood Edit

Kliima Edit

Taimestik Edit

Loomastik Edit

Kaitsealad Edit

Riik Edit

Haldusjaotus Edit

Poliitiliselt on Iirimaa saar jaotatud kahe riigi vahel järgmiselt:

  • Iiri Vabariik, hõlmab 5/6 kogu saare pindalast;
  • Põhja-Iirimaa, hõlmab ülejäänud osa saarest, kuulub Suurbritannia koosseisu.

Traditsiooniliselt jaguneb saar neljaks ajaloolis-geograafiliseks provintsiks: Connacht, Leinster, Munster ja Ulster, mis omakorda jagunevad 32 krahvkonnaks. 26 krahvkonda jäävad Iiri Vabariigi territooriumile ja 6 krahvkonda (kõik Ulsteris) Põhja-Iirimaa territooriumile.

Rahvastik Edit

Demograafilised näitajad Edit

Suurimad linnad Edit

Majandus Edit

Valuuta Edit

Rahaühik on euro.

Kultuur Edit

Sport Edit

Sümboolika Edit

Lipp Edit

Flag of Ireland

Võeti kasutusele 1916. Iirimaa lipp on vertikaalsete laidudega trikoloor, mille värvid on roheline, valge ja oranž.

Vapp Edit

Coat of arms of Ireland

Võeti kasutusele 1945, esmakordselt kasutatud umbes 1280. Vapil on kujutatud tumesinisel põhjal hõbedaste keeltega kuldne harf; ainus riigivapp, millel on kujutatud muusikariista.

Hümn Edit

Riigihümn on "Amhrán na bhFiann". Ingliskeelsed sõnad Peadar Kearney, iirikeelsed sõnad Liam Ó Rinn, viis Patrick Heeney. Riigihümnina 1926. aastast.