FANDOM

IdrisI3

Idris I (umbes 1951)

Idris I (12 III 1889 Jaghbub – 25 V 1983 Kairo) oli ainus Liibüa kuningas aastatel 19511969. Ta oli Senussiidide vennaskonna asutaja Muhammad ibn Ali as-Senussi lapselaps.

Ta päris vanaisalt staatuse ja enne Esimest maailmasõda tunnustasid britid teda Kürenaika emiirina, kuid itaallased aastal 1920. Idris võitles läbirääkimistega provintsi iseseisvuse eest. Aastal 1922 alustas Itaalia aga sõda ja Idris pages Egiptusse, kust Senussiidid alustasid Itaalia vastu sissisõda. 1942. aastal naasis ta koos Briti vägedega ja moodustas valitsuse.

Kui Erwin Rommeli juhitud sakslased saavutasid võidu, viis Idris pealinna Benghazisse. Ta nimetati ka Tripolitaania emiiriks, mis ühines hiljem Liibüaga. Idas pidas brittide ja ÜRO-ga läbirääkimisi riigi iseseisvuse kohta, mida tunnustati 24 XII 1951 ja Idris kuulutati Liibüa kuningaks.

Pettumuseks araabia natsionalistidele säilitas Idris tihedad suhted Suurbritannia ja USA-ga, isegi kui Britid ründasid 1956. aastal Suessi kriisi ajal Egiptust. Ohuks tema staatusele oli võimetus saada meessoost järglasi troonipärijateks. Kuid Liibüa majandus õitses tänu naftaväljadele ja Ameerika sõjaväebaasidele.

Kuninga tervis hakkas vanemaks saades halvenema. 1 IX 1969, kui ta oli Türgis ravil, kukutas Liibüa armee ta koloneli Mu‘ammar al-Qadhdhāfī juhtimisel veretu riigipöörde käigus. Idris loobus troonist, tema pärijaks sai Sayyid Hasan al-Rida al-Mahdi al-Sanusi, kuid ainult üheks päevaks, kui Liibüa kuulutati vabariigiks.

Idris sõitis laevaga Kreekasse ja asus lõpuks elama Egiptusse. Ta suri Kairos 1983. aastal. Ta on maetud Mediinasse Saudi Araabias.