FANDOM

Idaho territory coat of arms (illustrated, 1876)

Idaho Territooriumi vapp

Idaho Territoorium oli ajalooline territoorium USA-s aastatel 18631890, mil sellest sai USA osariik.

Ajalugu Edit

Idaho Territooriumi loomise lepingu allkirjastas president Abraham Lincoln 4 III 1863. Territoorium moodustati Washingtoni ja Dakota Territooriumi aladest. Idaho Territooriumi esimeseks pealinnaks määrati loodeosas asunud Lewiston. 7 XII 1864 hääletasid seadusandjad territooriumi uueks pealinnaks Boise. Ametlikult sai Boise Idaho Territooriumi pealinnaks 11 I 1866.

1864 moodustati territooriumi kirdeosast Montana Territoorium. 1860. aastate lõpul asus Idaho territooriumi lõunaosariikide demokraadid, kes võitlesid kodusõjas Konföderatsiooni poolel. Paljud neist esindasid territooriumi seadusandlust, mis viis neid konflikti vabariiklastega. Poliitiline lähivõitlus muutus eriti julmaks 1867, kui kuberner David W. Ballard palus territoriaalse seadusandluse eest föderaalvägedelt kaitset. 1870. aastaks oli poliitiline võitlus märgatavalt vaibunud. Lisaks poliitilisele rahutusele toimus aastatel 1864–1868 USA armee ja indiaanlaste vahel Snake'i sõda, milles hukkus üle tuhande inimese.

Sõja lõpus võttis Idaho Territoorium Missourist vastu põgenikke. See võimaldas demokraatidel võtta osariigi seadusandluses tugeva positsiooni. 1870. aastaks oli vabariiklaste mõju oluliselt vähenenud. Tähtis osa valimistel olid mormoonidel, kes moodustasid 1870. aastal 18,2% rahvastikust ja hääletasid aastatel 18721884 peaaegu täielikult üksmeelselt demokraatide poolt. 1872 soovis Põhja-Idaho ühineda Washingtoni Territooriumiga. Lõunaosariigis algatati mormoonidevastane kampaania, mis tipnes 1882 demokraatide kaotusega.

1868 läks 111. pikkuskraadist itta jäävad alad vastloodud Wyomingi Territooriumile. Idaho Territoorium saavutas sellega Idaho osariigi praegused piirid. 1860. aastatel avastatud kulla-, hõbeda- ja muude väärismetallide varud ning 1869. aastal valminud esimene mandrivaheline raudtee tõi Idahosse palju uusasunikke, sh hiina tööjõudu. Osariigiks saamise ajaks oli Idaho majanduses saavutanud olulise koha kaevandamine. Näiteks oli Idaho 1890. aastal riigi suurim pliitootja.

3 VII 1890 sai Idaho USA 43. osariigiks.

Elu Idaho Territooriumil Edit

Peagi pärast Idaho Territooriumi loomist seati sisse koolisüsteem ja ulatuslik postitõldade võrk. 1865. aastal ilmus Lewistonis, Boises ja Silver Citys regulaarselt ajaleht. 1868 paigaldati Franklini ja 1874 Lewistoni esimesed telegraafliinid. 10 V 1878 loodi Lewistonis USA loodeosa esimene telefonikeskjaam.

1877 alustasid mässu nez percé' indiaanlased, kes ei olnud nõus reservaatidesse asuma. USA vägedega puhkes konflikt, milles hukkus 125 sõdurit ja 150 indiaanlast. Konflikt lõppes indiaanipealiku Josephi alistumisega 5. oktoobril.

Pärast pealinna viimist Boise' tekkisid kõnelused piirkonna jagamise plaanidest. Siiski tänu kuberner Edward A. Stevensoni pingutustele ei nõustunud president Grover Clevelandi allkirjastama lepingut, mis nägi ette Idaho Territooriumi jagamise Washingtoni Territooriumi ja Nevada osariigi vahel. Osariigi põhjaossa Moscow'sse rajati kompensatsiooniks Idaho Ülikool.

Idaho Territooriumi kubernerid Edit

Välislingid Edit