FANDOM

Briti Columbia asula kohta vaata artiklit Houston (Briti Columbia).
Panoramic Houston skyline

Houstoni kesklinna siluett

Flag of Houston, Texas.png
Lipp
Seal of Houston, Texas.png
Pitsat
USA Texas location map.png
Red pog.png
Houston
Houstoni asukoht Texases

Houston on linn USA-s Texase osariigis. See on elanike arvult riigi neljas ja osariigi suurim linn. Elanike arv on 2017. aasta seisuga hinnanguliselt 2 319 603.[1] 2010. aasta rahvaloenduse kohaselt oli elanikke 2 100 263. Houston on Harrise maakonna halduskeskus, lisaks üle kuue miljoni elanikuga Suur-Houstoni linnastu majanduslik keskus. Linn asub Mehhiko lahest 50 kilomeetri kaugusel sisemaal rannikumadalikul.

Houston asutati 30. augustil 1836. Linnaõigused sai Houston 5. juunil 1837. Linn on saanud nime Texase revolutsioonis Texase armee ülemjuhataja ja Texase Vabariigi presidendi Sam Houstoni järgi. Sadama ja raudtee kiire areng 19. sajandil ning lisaks nafta avastamine ja järgnenud naftatööstuse areng 20. sajandil viisid rahvastiku kiire kasvuni. 1960. aastatel ületas linna elanike arv ühe miljoni ja 2000. aastatel kahe miljoni piiri.

Linn on üks maailma juhtivaid energeetikakeskuseid ning linna majanduses on esindatud samuti ettevõtted aeronautika, transpordi ja tervishoiu alal. Linnas asuvad muuhulgas Lyndon B. Johnsoni Kosmosekeskus, USA suurim rahvusvaheline kaubasadam, Houstoni laevakanal ja maailma suurim meditsiinikeskus.

Geograafia Edit

Large Houston Landsat

Houstoni satelliidipilt

Houston asub Mehhiko lahest 50 kilomeetri kaugusel sisemaal rannikumadalikul. Houston asub Austinist umbes 265 kilomeetri kaugusel idas, Louisiana osariigi piirist umbes 180 kilomeetri kaugusel läänes ja Dallasest umbes 400 kilomeetri kaugusel lõunas. Linna pindala on 1727,5 km², millest 1655 km² moodustab maismaa ja 72,3 km² veepindala.

Suur osa linnast on ehitatud metsasele ja soisele alale ning preeriale, mis on säilinud Houstoni ümbritsevatel aladel. Linn asub alal, kus on sagedased paduvihmad, mistõttu on üleujutused Houstonis sagedane probleem. Linn asub merepinnast keskmiselt 15 meetri kõrgusel. Kõrgeim koht paikneb linna loodenurgas ja asub merepinnast 38 meetri kõrgusel.

Pinnamood ja veestik Edit

Houstoni pinnasele on iseloomulik settekivimite ja liivakivi olemasolu. Pinnal esineb sageli erosiooni. Linna alal on kokku umbes 300 murrangut, mille kogupikkus on umbes 500 kilomeetrit. Houstonis ei ole registreeritud ühtegi tugevat maavärinat, kuid uurijad ei laida maha võimalust, et sellised maavärinad võisid esineda kaugemas minevikus või võivad juhtuda tulevikus. Kõige tugevam maavärin registreeriti 1910. aastal, mil mõõdeti 3,8-magnituudine maavärin.

Houstonis neli jõge. Tähtsaim jõgi on Buffalo Bayou, mis kulgeb läbi kesklinna ja Houstoni laevakanali ning sellel on kolm lisajõge: White Oak Bayou, mis voolab läbi kesklinnast loodes paikneva Houston Heightsi piirkonna, Brays Bayou, mis voolab Texase meditsiinikeskuse kõrval, ja Sims Bayou, mis kulgeb läbi Houstoni kesklinna ja lõunaosa. Laevakanal möödub edasi Galvestonist ja suubub seejärel Mehhiko lahte. Houstoni eeslinnade lähedal asuvad veehoidlad Conroe järv ja Houstoni järv, mis on linna joogiveeallikad. Varem tarvitas linn põhjavett, kuid maapinna järk-järgulise vajumise tõttu hakati veeallikatena kasutama veehoidlaid.

Kliima Edit

Allison Flood Houston

Üleujutused Houstonis pärast troopilist tormi Allison 2001. aasta juunis

Linnas valitseb niiske lähistroopiline kliima. Ülekaalus on läbi aasta Mehhiko lahelt puhuvad kagutuuled. Linnas valitseb seoses lähedusele Mehhiko lahele suur õhuniiskus, mis ulatub hommikul 90 protsendini ja langeb õhtuks 70 protsendini. Keskmiselt on aastas päikeselisi päevi 90, kõige enam oktoobris ja novembris. 160 päeva aastas, enamasti detsembrist maini, on pilvised.

Kevadel ja suvel on kliima kuum ja niiske. Keskmine õhutemperatuur on kevadel 21 °C ja suvel 28,8 °C. Kuuma kliima tõttu on õhukonditsioneerid peaaegu kõikides sõidukites ja hoonetes. Kõige kõrgem mõõdetud õhutemperatuur on mõõdetud aastatel 2000 ja 2011, mil oli 42,8 °C sooja. Sageli tabavad Houstoni orkaanid ja troopilised tormid, millest hiljuti on kõige enam kahju nõudnud 2001. aastal troopiline torm Allison, 2008. aastal orkaan Ike ja 2017. aastal orkaan Harvey. Sügis on võrdlemisi soe, eriti september, mil õhutemperatuur võib tõusta üle 35 °C. September on soojem isegi maist. Keskmine õhutemperatuur sügisel on 21,8 °C, samuti on sügiskuud kõige niiskemad aastas (359,7 mm). Talved on soojad. Kõige madalam õhutemperatuur mõõdeti 18. jaanuaril 1930, mil oli –15 °C külma. Keskmine õhutemperatuur on talvel 12,6 °C. Ka talvel on õhutemperatuur tõusnud ligi 30 °C-ni. Keskmiselt 18 päeval aastas võib õhutemperatuur langeda alla 0 °C. Talvel langevad sademed enamasti lumena, kuid harva võib esineda ka lumesadu. Alatest 1895. aastast on lumesadu registreeritud linnas 35 korral ja lumekate on tekkinud 21 korral.

Taimestik ja loomastik Edit

Discovery green

Park Houstoni kesklinnas

Harrise maakonna taimestikule ja loomastikule on iseloomulikud märgalade liigid, kuna suur osa linnast on ehitatud soisele alale.

Kahepaiksetest on kõige tuntumad ohustatud liikide hulka kuuluv kärnkonlane Anaxyrus houstonensis ja kärniguaanlane Phrynosoma cornutum. Imetajatest on ajalooliselt olnud iseloomulikud äärmiselt ohustatud tume hunt (Canis rufus), otselot (Leopardus pardalis) ja Põhja-Ameerika jõesaarmas (Lontra canadensis). Lindudest võib kohta muda-toonekurge (Mycteria americana) ja valgepea-merikotkast (Haliaeetus leucocephalus).

Viited Edit

Välislingid Edit