FANDOM

Hiigel-elupuu
Thuja plicata Vancouver
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Paljasseemnetaimed Pinophyta
Klass: Okaspuud Pinopsida
Selts: Okaspuulaadsed Pinales
Sugukond: Küpressilised Cupressaceae
Perekond: Elupuu Thuja
Liik: Hiigel-elupuu Thuja plicata
Ladinakeelne nimetus
Thuja plicata
Donn ex D.Don, 1824

Hiigel-elupuu (Thuja plicata) on küpressiliste sugukonna elupuu perekonda kuuluv igihaljas okaspuu.

Hiigel-elupuu kasvab sageli 40–50 (70) meetri kõrguseks ja tüve ümbermõõt võib ulatuda 3–4 meetrini. Võra kuju on noores eas sageli koonusjas, vanemas eas laieneb ja võib olla väga ebakorrapärase kujuga.

Hiigel-elupuu on pikaealine puu, mis elab sageli 800–1000 aastat vanaks. Vanima puu vanuseks on hinnatud umbes 1460 aastat. Enamiku suurimate puude südamik on tavalitselt aga mädanenud ja seetõttu on aastarõngaid loendades raske täpset vanust leida.

Hiigel-elupuu kasvab looduslikult Põhja-Ameerika läänerannikul Põhja-Californias, Oregonis, Washingtoni osariigis ning Briti Columbia ja Alaska lõunaosas. Sisemaal esineb ta kohati Idahos, Montanas ja Kanadas Albertas. Ranniku ja Kaljumäestiku populatsioonid on üksteisest eraldatud.

Ta kasvab niiskuse ja aastase sademete hulga poolest erinevates kasvukohtades, kuid mitte väga kuivades tingimustes. Kasvukohtades esineb aastas sademeid keskmiselt 710–6600 mm.

Hiigel-elupuu moodustab nii puhaspuistuid kui ka segametsi. Segametsades kasvab peamiselt koos järgmiste puuliikidega: karvaseviljaline pappel, läänetsuuga, läänemänd, harilik ebatsuuga, hiigelnulg ja lühiokkaline jugapuu.

Hiigel-elupuu on väga hinnatud välimuse ja lõhna poolest ning vastupanule lagunemisele. Tema puitu kasutatakse puitmajade, katuste, aedade ehituseks, samuti paberitööstuses. Hiigel-elupuud kasvatatakse laialdaselt mitmel pool parasvöötme piirkonnas. Esimesena viidi see 1853 Suurbritanniasse.

Hiige-elupuu on olnud ajalooliselt olulisel kohal mitme looderanniku indiaanihõimu juures, kuna tema puitu kasutatakse ehituses, tootemisammaste ja tööriistade valmistamiseks ning koort kangastena, juuri korvipunumisel ja lehti meditsiinis. Puit on hinnatud ka tänapäeval.

Hiige-elupuu on Briti Columbia tunnuspuu.