Raamaturott Viki
Advertisement
Heletilder
Heletilder suvesulestikus
Heletilder suvesulestikus
Heletilder talvesulestikus
Heletilder talvesulestikus
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Linnud Aves
Selts: Kurvitsalised Charadriiformes
Sugukond: Kurvitslased Scolopacidae
Perekond: Tilder Tringa
Liik: Heletilder
Ladinakeelne nimetus
Tringa nebularia
(Gunnerus, 1767)

Heletilder (Tringa nebularia) on kurvitslaste sugukonda kuuluv linnuliik.

Ta on suurim Palearktisas elav tilder. Tema pesitsuslevila ulatub Šotimaast ja Fennoskandiast läbi Venemaa kesk- ja lõunaosa Kamtšatka poolsaareni. Eestisse asus heletilder pesitsema 1960. aastatel. Heletilder on rändlind, kes talvitub Sahara-taguses Aafrikas, Lõuna-Aasias ja Austraalias.

Heletilder on 30–35 cm pikk ja kaalub 125–290 grammi. Tema tiibade siruulatus on 68–70 cm. Tema sulestiku üldvärvus on hallikaspruun, kuid selja tagumine osa ja kõhualune on valged. Nokk on pikk ja tume ning veidi ülespoole kaardus. Jalad on pikad ja rohekaskollast tooni.

Heletilderi munad

Heletildrid on monogaamsed. Nad on tavaliselt paigatruud. Pesa rajab ta tavaliselt rabas või mujale soisel alal maapinnale mõne vana puutüve lähedale. Kurnas on 3–5 muna, mida haub peamiselt emane. Haudumine kestab umbes kolm nädalat. Sarnaselt näiteks metstildriga (T. ochropus) lahkub nädala või paari nädala jooksul pärast tibude koorumist üks vanalindude pesakonna juurest.

Heletilder otsib toitu peamiselt veest ja mudast. Ta toitub valdavalt mardikalistest, kiililistest ja nende vastsetest, harvem ka väiksematest kaladest. Pesitsusajal toitub enamasti putukatest.

Viited[]

Advertisement