FANDOM

Fxemoji u1F333 Põhja-Ameerika puud Fxemoji u1F333
Harilik sooküpress
Taxodium distichum NRCSMS01010
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Paljasseemnetaimed Pinophyta
Klass: Okaspuud Pinopsida
Selts: Okaspuulaadsed Pinales
Sugukond: Küpressilised Cupressaceae
Perekond: Sooküpress Taxodium
Liik: Harilik sooküpress
Ladinakeelne nimetus
Taxodium distichum
(L.) Rich.

Harilik sooküpress (Taxodium distichum) on suurekasvuline heitlehine okaspuu küpressiliste sugukonda kuuluvast sooküpressi perekonnast. Sooküpress on looduslikult levinud Ameerika Ühendriikide lõuna- ja idaosas. See kasvab eelkõige märgaladel, näiteks soodes ja lammidel. Tänapäeval kasvab sooküpress pargipuuna paljudes paikades üle maailma ka parasvöötmes ja lähistroopilises kliimavöötmes.

Liigil on kaks [[teisend]it, tüüpteisend Taxodium distichum var. distichum ning Taxodium distichum var. imbricatum. Osad botaanikud liigitavad viimase teisendi eraldi liigiks T. ascendens (väikeseokkaline sooküpress).

Botaanilised tunnused Edit

Sooküpress on suur või keskmise suurusega puu. See võib kasvada umbes 45 meetri kõrguseks. Tüve rinnasdiameeter võib ulatuda nelja meetrini, kuid eriti soistel aladel võib see jääda märkimisväärselt väiksemaks. Puul on tavaliselt üks sirge tüvi, mis alusel muutub oluliselt laiemaks. Latv on noorema tavaliselt kooniline ning vanemas eas sageli tasanev ja ümaram.

Levila Edit

Taxodium distichum range map

Sooküpressi levila

Sooküpress esineb looduslikult laial alal Ameerika Ühendriikide lõuna- ja idaosas. Ta kasvab Alabama, Arkansase, Delaware'i, Florida, Georgia, Illinoisi, Indiana, Kentucky, Louisiana, Lõuna-Carolina, Marylandi, Mississippi, Missouri, Oklahoma, Põhja-Carolina, Tennessee ja Virginia osariigis ning Texase osariigi lõunaosas. Teisend var. imbricatum kasvab rannikumadalikul Virginiast Texase idaosani, üldiselt mitte nii kaugele sisemaale nagu var. distichum.[1]

Viited Edit