FANDOM

Harilik murtudsüda
Dicentra-spectabilis
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Katteseemnetaimed Angiosperms
Klass: Üheidulehelised Liliopsida
Selts: Tulikalaadsed Ranunculales
Sugukond: Magunalised Papaveraceae
Alamsugukond: Punandilised Fumarioideae
Perekond: Murtudsüda Lamprocapnos
Endl.
Liik: Harilik murtudsüda
Ladinakeelne nimetus
Lamprocapnos spectabilis
(L.) Fukuhara
Sünonüümid

Lamprocapnos spectabilis (L.) Lem.

White Bleeding-heart

Valgete õitega murtudsüda

Harilik murtudsüda (Lamprocapnos spectabilis) on magunaliste sugukonda punandiliste alamsugukonda kuuluv taimeliik, münotüüpse murtudsüdame perekonna ainus liik. Harilikku murtudsüda kasvatatakse ilutaimena.

Pikka aega liigitati harilik murtudsüda perekonda murtudsüdameke (Dicentra).

Levila Edit

Hariliku murtudsüda looduslikuks levilaks on Korea ning Hiina Rahvavabariigi põhja- ja lääneosa, esinedes niisketes heitlehistes metsades 30–2400 meetri kõrgusel merepinnast.

Kirjeldus Edit

Harilik murtudsüda on mitmeaastane rohttaim. Kasvab 50–90 cm kõrguseks. Lehed on 20–40 cm pikad ja 14–20 cm laiad. Lehed on kahe- või kolmeharulised.

Õied on rippuvad, südamekujulised ja mõõtmetega 20–27 × 18–22 millimeetrit. Õied paiknevad tipmistes ühekülgsetes mõnevõrra kaardunud pikkades kobarates.[1] Ühes kobarad on tavaliselt 8–11 õit, harva 3–15. Välimised kroonlehed on tavaliselt roosad, harva valged.

Õitseaeg kestab maist juunini, harva hakkab õitsema juba aprillis.

Kasutamine Edit

Harilikku murtudsüda kasvatatatakse laialt peenra- ja aiataimena, samuti lõikelillena. Esimesena tõi selle Aasiast Inglismaale 1840. aastatel šoti botaanik Robert Fortune.

Tänu taime populaarsusele on sellel aretatud palju sorte, muuhulgas valgete õitega sort 'Alba' ja kollaste õitega sort 'Gold Heart'.

Mürgisus Edit

Taimega (eriti lehed, vars ja juured) kokkupuude võib põhjustada nahaärritust, kuna taim sisaldab isokvinoliinisarnaseid alkaloide.

Kultuuris Edit

Inglise keeles kannab murtudsüda rahvasuus nimetust lady-in-a-bath ('daam vannis'). Kui murtudsüdame õis ümber pöörata, meenutab see vannis olevat naist.

Viited Edit

  1. "Murtudsüda". Aiasõber. Vaadatud 14.7.2017