FANDOM

Harik
Zierliche Koralle Ramaria gracilis
Aniisharik (R. gracilis)
Taksonoomia
Riik: Seened Fungi
Hõimkond: Kandseened Basidiomycota
Klass: Mittelehikseened Agaricomycetes
Selts: Vurrikulaadsed Gomphales
Sugukond: Vurrikulised Gomphaceae
Perekond: Harik Ramaria
Fr. ex Bonord. (1851)
Tüüpliik
Punalatv-harik Ramaria botrytis
(Pers.: Fr.) Ricken (1918)

Harik (Ramaria) on vurrikulaadsete seltsi vurrikuliste sugukonda kuuluv seeneperekond. Perekonda kuulub umbes 200 liiki.

Perekonna teaduslik nimetus tuleneb ladinakeelsest sõnast ramus ('haru').

Harikute viljakeha on lihakas ja koralja kujuga. Meenutavad pealtvaates lillkapsast. Viljakeha värvus võib ulatuda helekollasest, punakas või oranžist kuni lillaka, valge või punakaspruunini. Muljumisel võib mõnel liigil viljakeha värv muutuda. Eoste värvus ulatub kollakaspruunist punkaspruunini ning eosed võivad olla siledad, näsalised või ogalised. Eoste suurus võib liigiti märkimisväärselt erineda.

Mitut liiki harikuid, sealhulgas kollast harikut (R. flava), on söödavad ja korjatakse toiduks, kuid söödavaid seeni võib kergesti segamini ajada perekonna teiste mitmete kergelt mürgiste seentega, näiteks kollalatv-harik (R. formosa) ja kahkjas harik (R. pallida), mis võivad põhjustada iiveldust, oksendamist ja kõhulahtisust.

Taksonoomia Edit

Esimesena lõi perekonna Ramaria 1790. aastal Taani botaanik Johan Theodor Holmskjold. Christiaan Hendrik Persoon kirjeldas hiljem liiki R. botrytis ja paigutas selle tõlviku perekonda (Clavaria). 1821. aastal kinnitas Elias Magnus Fries perekonna Clavaria ja käsitles Ramaria't Clavaria sektsioonina. 1933. aastal tegi Hollandi mükoloog Marinus Anton Donk Ramaria'st eraldi perekonna.

Tänapäeval paigutatakse hariku perekond vurrikuliste (Gomphaceae) sugukonda, kuid mõned vanemad allikad paigutavad selle harikuliste (Ramariaceae) sugukonda.

Hariku perekond jaguneb neljaks alamperekonnaks.

Liike Edit

Galerii Edit