FANDOM

"Halloween" on 1978. aasta USA õudusfilm, slasher. Filmi lavastas John Carpenter, kes lõi ka filmi muusika. Filmi stsenaariumi kirjutas Carpenter koos Debra Hilliga. Filmi peaosas mängivad Donald Pleasence ja Jamie Lee Curtis, kellele oli see filmidebüüdiks.

Filmi tegevus leiab aset väljamõeldud Kesk-Lääne linnas Haddonfieldis, Illinoisi osariigis. 1963. aasta Halloweeni õhtul tapab kuueaastane Michael Myers seletamatutel põhjustel kodus kööginoaga oma vanema õe. 15 aastat hiljem põgeneb ta vaimuhaiglast, et naasta kodulinna ja panna toime veel mitu mõrva. Teda asub jälitama tema psühhiaater Dr. Sam Loomis.

Film võeti üles 20 päevaga 1978. aasta kevadel peamiselt South Pasadena linnas California osariigis.[1] Kahe maja vahel toimunud filmi kulminatsioon võeti tegelikult üles Hollywoodis.[2]

Kuigi filmi eelarve oli vaid 300 000 dollarit, teenis see USA-s 47 miljonit dollarit piletitulu[3] ja mujal maailmas veel 23 miljonit. Film tõi kokku sisse 70 miljonit dollarit (2016. aasta vääringus umbes 267 miljonit dollarit) piletitulu.[4] "Halloween" on sellega üks kõige edukamaid indie-filme. Kriitikud on seda lugenud esimeseks paljudest hilisematest slasher-filmidest, mis olid inspireeritud Alfred Hitchcocki "Psühhost" ("Psycho"; 1960). "Halloweenil" oli palju jäljendajaid ning mitmed filmis kasutatud fraasid esinesid veel paljudes teistes 1980. ja 1990. aastate madalaeelarvelistes õudusfilmides. Erinevalt oma jäljendatest ei sisalda "Halloween" nii palju graafilist vägivalda ja verd. See oli üks esimestest õudusfilmidest, mille sündmustikus mõrvar sureb ja ärkab sama filmi käigus uuesti ellu.

Aastal 2006 tunnistati film kultuuriliselt oluliseks ning võeti USA Kongressi raamatukogu National Film Registry'sse.[5]

Filmile järgnes seitse järge. Filmi uusversioon valmis 2007. aastal.

Osatäitjad Edit

Auhinnad Edit

"Halloween" kandideeris 1979. aastal Saturni auhinnale parima õudusfilmi kategoorias, kuid kaotas Briti õudusfilmile "Ohvripidu" ("The Wicker Man"; 1973).[6]

2001. aastal paigutus "Halloween" Ameerika Filmiinstituudi koostatud edetabelis 100 Years...100 Thrills 68. kohale.

Chicago Film Critics Association valis "Halloweeni" kõige õudsemate filmide seas kolmandale kohale.[7]

2008. aastal valis filmiajakiri Empire "Halloweeni" kõigi aegade 500 parima filmi sekka.[8]

Viited Edit

Välislingid Edit