FANDOM

Guatemala on riik Kesk-Ameerikas. Piirneb põhjas ja läänes Mehhikoga, kirdest Belize'iga, idas Hondurasega ja kagus El Salvadoriga. Riigil on väljapääs Vaiksele ookeanile ja Atlandi ookeanile.

Etümoloogia Edit

Nimi "Guatemala" tuleneb nahua keelsest sõnast Cuauhtēmallān, mis tähendab 'paljude puudega paik'.

Ajalugu Edit

Vähem kui neli kuud pärast iseseisvuse välja kuulutamist hõivas riigi Esimene Mehhiko keisririik.

Geograafia Edit

Geoloogiline ehitus ja pinnamood Edit

Kliima Edit

Taimestik Edit

Loomastik Edit

Kaitsealad Edit

Riigis on 102 kaitseala ja 12 rahvusparki. UNESCO maailmapärandi nimistusse on arvatud Tikali rahvuspark, Antigua Guatemala ja Quiriguá maajade linna varemed.

Riik Edit

Haldusjaotus Edit

Guatemala jaguneb 22 departemanguks (departamentos), mis on omakorda jagatud 335 vallaks (municipios).

Rahvastik Edit

Demograafilised näitajad Edit

Rahvused ja keeled Edit

Ametlik keel on hispaania keel. Kõneldakse veel 21 maaja keelt, eriti maapiirkondades.

Suurimad etnilised rahvusrühmad on mestiitsid (59,5%), kitšed (9%), kaktšikelid (8,4%), mamid (8%), kektšid (6,3%), teised maia rahvad (8,6%).

Suurimad linnad Edit

Koht Linn Departemang Elanikke (2005)
1. Gwatemala Guatemala 964 823
2. Mixco Guatemala 297 039
3. Villa Nueva Guatemala 218 294
4. Quetzaltenango Quetzaltenango 112 121
5. Escuintla Escuintla 69 311

Majandus Edit

Valuuta Edit

Käibel on Guatemala ketsaal.

Kultuur Edit

Sport Edit

Populaarseim spordiala on jalgapall.

Sümboolika Edit

Rahvuslind on ketsal.

Rahvuspuu on harilik kapokipuu.

Rahvuslill on süütu neitsikäpp.

Maa deviis on El País de la Eterna Primavera ('Igavese kevade maa').

Tippdomeen on .gt.

ISO 3166-3 kood on GT. ROK-i maakood on GUA.

Telefoni maakood on 502.

Lipp Edit

Flag of Guatemala

Võeti kasutusele 1871. Rahvuslipp on kahevärviline, selle on kaks vertikaalset sinist triipu ja üks valge triip. Riigilipul on paigutatud keskele, valgele laiule Guatemala vapp. Sinised triibud sümboliseerivad Guatemala paiknemist kahe ookeani vahel ja taevast riigi kohal. Valge tähistab rahu ja puhtust.

Vapp Edit

Coat of arms of Guatemala

Vapi kujundas Šveitsi kunstnik ja graveerija Johan-Baptist Frener, kes elas Guatemalas 1854. a-st kuni surmani 1897. Vappi ümbritseb loorberipuuokstest pärg, mis sümboliseerivad võitu. Vapi keskel on kirjarull kirjaga LIBERTAD 15 DE SEPTIEMBRE DE 1821 (kuupäev, mil Kesk-Ameerika iseseisvus Hispaaniast). Kirjarulli paremalserval istub Guatemala rahvuslind ketsal, kes sümboliseerib vabadust. Kirjarulli taga on ristatud kaks tääkidega vintpüssi, mis sümboliseerivad valmisolekut end kaitsta, ning kaks mõõka, mis sümboliseerivad au.

Hümn Edit

Rahvushümn on "Guatemala Feliz!". Sõnad José Joaquín Palma, viis Rafael Álvarez Ovalle. Rahvushümnina alates 1896. a-st.