FANDOM

Relief map of Texas.png
Red pog.png
Groom
Groomi asukoht Texases
Leaningwatertower

Viltune veetorn linna lähedal Interstate 40 ääres

Groom on linn USA-s Texase osariigis Carsoni maakonnas. See asub Texase pannivarda piirkonnas kiirtee Interstate 40 (endise Route 66 ääres Amarillost umbes 70 km kaugusel idas ja Oklahoma Cityst umbes 345 km kaugusel läänes maakonna kagunurgas.

Elanike arv on 2016. aasta seisuga arvestuslikult 565. 2010. aasta rahvaloenduse kohaselt oli elanikke 574.

Linn on saanud nime rantšopidaja B. B. Groomi (1812–1906) järgi.[1]

Asula tekkis 1902. aastal raudteeliini Chicago, Rock Island and Pacific Railroad äärde. Samal aastal avati seal esimene kauplus ja postkontor. 1906. aastal olid asulas juuksuriäri, pank, hotell, saeveski, kool ja mitu poodi.[1]

Groom sai linnaõigused 1911. aastal. Sel ajal elas seal arvatavasti üle 250 inimese. Linn elas üle 1912. ja 1915. aastal tulekahjud. 1930. aastaks oli elanike arv 1920. aastate naftabuumi toel suurenenud 564-ni. 1928. aastal sillutati linna peatänav, ehtati veesüsteem ja paigaldati elektrivõrk. Kanalisatsioonisüsteem ehitati 1940. aastate lõpus.[1]

Pärast nafatööstuse vähenemist piirkonnas muutus linna tähtsamaks majandusallikaks põllumajandus ja maanteel Route 66 liiklejate teendamine. Elanike arv saavutas linnas haripunkti 1970. aastal, mil seal elas 808 inimest – alates sellest ajast on elanike arv järk-järgult langenud. Linna majandusele andis suure hoobi 1980. aastate alguses valminud kiirtee valmimine. Mõni aeg hiljem suleti linnas neljast kohvikust kolm.[2] 1984. aastal oli linnas viis kirikut, pank, kool, paarkümmend ettevõtet.[1]

Groom-Texas

Groomi lähedal asuv hiiglaslik rist

Linna suurim vaatamisväärsus on linna lähedal kiirtee Interstate 40 kõrval paiknev 1995. aastal 58 meetri kõrgune rist, mis üks kõrgemaid riste Põhja-Ameerikas. See on nähtav ligi paarikümne kilomeetri kauguselt. See on muutunud teeäärseks pühamuks ja palverännakute sihtkohaks.[1] Risti kõrval asub lisaks 14 elusuurust kuju, mis kujutavad Jeesust Kolgata teel.

Omapäraseks teeäärseks vaatamisväärsuseks on kujunenud ka kiirtee kõrval paiknev sihilikult viltu ehitatud veetorn. See ehitati selleks, et tõmmata tähelepanu selle koha juures kunagi asunud veoautode peatuskohale.[2]

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Groom, TX. The Handbook of Texas. Vaadatud 31.8.2017
  2. 2,0 2,1 Hinckley (2012), lk 128

Kirjandus Edit

Välislingid Edit