FANDOM

GeorgeBentham

George Bentham

George Bentham (22 IX 1800 Stoke, Devon – 10 IX 1884 London) oli briti botaanik.

Ta ei käinud lapsena koolis, kuid õppis märkimisväärselt hästi keeli. Seitsme aastaselt rääkis ta prantsuse, saksa ja vene keelt ning hiljem veidi rootsi keelt, kui viibis lühikest aega Rootsis. Aastatel 18141826 elas ta Montpellier' lähedal. Bentham õppis kaks aastat Montaubanis heebrea keelt ja matemaatikat.

Tal tekkis huvi botaanika vastu ja asus seda õppima. Talle sattus kätte Augustin Pyrame de Candolle'i Flore française, kus teda huvitasid taimede tuvastamiseks kasutatavad analüütilised tabelid. Ta kasutas seda esimese ettejuhtuva taime määramiseks, mis tal ka õnnestus. Ta jätkas sel viisil taimede määramist. 1823. aastal külastas Bentham Londoni, kus kohtus paljude silmapaistvate briti botaanikega. Aastatel 18291840 oli ta Kuningliku Aiandusseltsi sekretär.

Bentham avaldas esimese teose koos George Arnott Walker-Arnottiga 1826. aastal, mis sisaldas teavet Püreneede taimestiku kohta. Pärast seda kirjutas arvukalt artikleid õigusteaduse ja loogika kohta. 1836. aastal avaldas ta teose "Labiatarum genera et species", mille kirjutamiseks käis ta läbi paljud Euroopa herbaariumid. Järgmisel aastal avaldas ta Viinis "Commentationes de Leguminosarum generibus'e". Järgmisel paaril aastal andis ta oma panuse Augustin Pyrame de Candolle'i teosesse "Prodromus Systematis Naturalis Regni Vegetabilis", kuhu koguti kokku 4730 liigi kirjeldus.

1855. aastast töötas ta Londonis Kew' botaanikaaias. 1857. aastal kinnitas Briti valitsus kava, mis nägi ette kirjutada kogu Briti kolooniate ja valduste taimeliikide kirjeldused. 1861. aastal alustas Bentham teosega "Flora Hongkongensis", milles ta kirjeldas esimest korda võrdlemisi väheteatud Hiina taimestikku. Sellele järgnes viies köites "Flora Australiensis" (1863–1878). Tema suurim töö oli "Genera Plantarum" (1862–1883), mida ta tegi koos Joseph Dalton Hookeriga.

1862. aastal sai ta Londoni Kuningliku Seltsi ja 1871. aastal Rootsi Kuningliku Teaduste Akadeemia liikmeks.

1859. aastal sai ta Kuningliku medali ja 1879. aastal Clarke'i medali.