FANDOM

Georg Büchner

Georg Büchner

Karl Georg Büchner (17 X 1813 Riedstadt – 19 II 1837 Zürich) oli saksa näitekirjanik ja proosakirjanik. Ta oli Saksa ekspressionistliku ja realistliku näitekirjanduse üks teerajajaid.

Büchner oli kuuelapselisest perest vanim. Tema isa oli arst ja isa soovis, et tema poeg asuks ülikooli arstiteadust õppima. Ta alustas meditsiiniõpinguid 1831. aastal Strasbourgi ülikoolis, kuid asus hiljem õppima zooloogiat ja võrdlevat anatoomiat ning lõpuks kirjandust ja filosoofiat. Tema vend oli füüsik ja filosoof Ludwig Büchner.

Kirjanduse- ja filosoofiaõpinguid jätkas ta 1833. aastal Gießeni ülikoolis, osaliselt aga isa meelepahast tingituna. Ta vaimustus revolutsiooniideedest ja avaldas 1830. aasta Pariisi Juulirevolutsioonist inspireerituna mässulise lendkirja "Der hessische Landbote" (1834). Lisaks astus ta poliitilise salaorganisatsiooni liikmeks. Vangistamise kartuses põgenes ta Strasbourgi ja seejärel 1836. aastal Zürichisse.

Büchner kirjutas mitu uudse, tugeva nägemusliku jõuga näidendit. Tema eeskujudeks olid William Shakespeare ja Johann Wolfgang von Goethe. Büchneri esimene näidend oli revolutsioonitragöödia "Dantoni surm" ("Dantons Tod"; 1835), milles ta kujutab "ajaloo kohutavat fatalismi", mis hävitab üksikinimese. Lõpetamata jäi ühiskonnakriitiline näidend "Woyzeck" (1835–1836), mille peamisteks teemadeks on vaesus, sõjavägi ja ühiskond kui hierarhilised ja halastamatud süsteemid ning armukadedus. Novellifragment "Lenz" annab kajastust autori esteetilistest, sealhulgas romantismivastastest vaadest. Teose peategelane on baltisaksa kirjanik Jacob Michael Reinhold Lenz. Büchneri looming oli oma ajast ees, tema teostes võib kohta absurditeatri ja sürrealismi sugemeid.

Büchner suri kõigest 23-aastasena 19. veebruaril 1837 Zürichis tüüfusesse.

Tema nime kannab Saksamaa tähtsaim kirjandusauhind Georg Büchneri auhind.