FANDOM

Portrait of Geoffrey Chaucer (4671380) (cropped)

Geoffrey Chaucer portree 19. sajandist

Geoffrey Chaucer (umbes 1343 London – 25. oktoober 1400) oli inglise kirjanik. Ta on kõige paremini tuntud värssteose "Canterbury lood" autorina.

Chaucer sündis kaupmehe perekonda, kuid sai õukondliku hariduse. Tema vanemad olid John Chaucer ja Agnes de Copton. Tema sünniaeg ei ole täpselt teada, kuid see jäi ilmselt 1340. aastate algusesse, sest ühes pärilusvaidluses 1386. aastal väitis ta end olevat üle 40 aasta vanaks. Ta kuulus veinikaupmeeste perekonda.[1]

Noorpõlves töötas ta paažina krahvinna Elizabeth de Burghi majapidamises. Sellel ametikohal töötades oli tal võimalus õppida aadlikke lauas teenindama, saada sõjalist väljaõpet, lisaks muusika-, tantsu- ja lauluõpetust. Hiljem võis ta õppida ladina keele alal ja samuti täiendada oma prantsuse keele oskust. 1359. aastal oli ta Clarence'i hertsogi Lionel d'Anvers'i teenistuses kammerteenrina. Ta osales sõjakäigus, mis oli ajendatud Inglise kuninga Edward III nõudlusest Prantsusmaa troonile. Pärast prantslaste kätte vangi langemist maksis Edward tema eest lunarahana 16 naelsterlingi.[1]

1366. aastal abiellus Chaucer Philippa Roetiga, kelle isa oli rüütel Paon de Roet. 1367. aastal viidi Chaucer üle kuninga teenistusse ning temast sai kuninglik kannupoiss. Kuninga teenistuses töötades hakkas ta saama erinevaid toetusi, mille toel sai ta ette võtta reise.[1] Kahel korral külastas ta kaubandusmissiooni käigus Itaaliat (1372–1373). Ta võis seal kohtuda Francesco Petrarca ja Giovanni Boccaccioga, kuid kindlad tõendid selle kohta puuduvad.[2] 1374. aastal nimetati ta tolliülemaks villaekspordi alal. Ta töötas sel ametikohal kokku 12 aastat, kuid jätkas selle kõrvalt ka kirjanduslikku tööd.[1]

Pole täpselt teada, mis konkreetsel ajal Chaucer oma kirjandusteosed kirjutas. Tema esimesteks teosteks olid prantsuskeelsed lembelaulud, kuid need ei ole säilinud. Chaucerile oli eeskujuks prantsuse rüütliluule. Teda mõjutasid paljud prantsuse kirjamehed, kes külastasid Edward III õukonda. Chauceri loomingut mõjutasid tugevalt Guillaume de Lorris' ja Jean de Meun' luule.[1] Ta tõlkis osaliselt prantsuse "Roosiromaani". Tema hilisemate teoste juures ilmnevad itaalia renessansi otsemõjud.[2]

Chauceri esimene tähtsam originaalteos on eleegia "Hertsoginna raamat" ("The Book of the Duchess"). Tema peateos on "Canterbury lood", mis meenutab mitmest küljest Boccaccio "Dekameroni". Sarnaselt "Dekameronile" sisaldab see suure hulga novellilaadseid lugusid, mida ühendab raamjutustus, kuid "Canterbury lood" on värssteos. "Canterbury lugudes" seikleb umbes 30 tegelast, sealhulgas Chaucer ise, kes peaaegu kõik räägivad ühe loo. "Canterbury lood" jäid Chauceril lõpetamata.[2]

ViitedEdit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 "Geoffrey Chaucer. Canterbury lood." (tlk. V. Viidemann, toim. L. Pilter). Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus, 2006, lk 12–15.
  2. 2,0 2,1 2,2 "Maailmakirjandus. 1. osa". Koostanud Jüri Talvet. Tallinn: Koolibri, 1995, lk 93