FANDOM

Gene Wilder 1970

Gene Wilder (1970)

Jerome Silberman (tuntud eelkõige nime all Gene Wilder; 11. juuni 1933 Milwaukee, Wisconsin – 29. august 2016 Stamford, Connecticut) oli USA filminäitleja, filmilavastaja, stsenarist ja produtsent, kes on eelkõige tuntud oma komöödiarollide poolest.

Wilder alustas karjääri teatrinäitlejana. 1960. aastatel hakkas näitlema ka filmides ja teles. Tema tuntumad osatäitmised on filmides "Bonnie ja Clyde" ("Bonnie and Clyde"; 1967), "Willy Wonka ja šokolaadivabrik" (nimiroll, "Willy Wonka & the Chocolate Factory"; 1971), "Mida soovid seksist teada" ("Everything You Always Wanted to Know About Sex* (*But Were Afraid to Ask)"; 1972), "Leegitsevad sadulad" ("Blazing Saddles"; 1974), "Noor Frankenstein" ("Young Frankenstein"; 1974) ja "The Adventure of Sherlock Holmes' Smarter Brother" (1975). Neljas filmis mängis ta koos koomiku Richard Pryoriga, milleks on "Hõbesähvatus" ("Silver Streak"; 1976), "Kanapead vanglas" ("Stir Crazy"; 1980), "Ei kuule, ei näe" ("See No Evil, Hear No Evil"; 1989) ja "Teine sina" ("Another You"; 1991).

Wilder oli lavastajaks ja stsenaristiks mitmele filmile, kus ise ka näitlejana mängis, sh "Naine punases" ("The Woman in Red"; 1984).

Wilder võitis 2003. aastal Emmy auhinna ja kandideeris karjääri jooksul muu hulgas kahele Oscarile.

Wilder sündis vene-juudi vanemate perekonnas. Ta oli aastatel 19461989 abielus näitlejanna Gilda Radneriga, kes suri aga vähki. Seejärel hakkas Wilder tegelema vähiennetuskampaaniaga. 1991. aastal abiellus ta Karen Boyeriga, kellega oli abielus kuni oma surmani.

2005. aastal ilmusid Wilderi memuaarid "Kiss Me Like a Stranger". 2007. aastal ilmus tema esimene romaan "My French Whore" (2007).

Wilder suri 2016. aastal 83-aastaselt Alzheimeri tõvest põhjustatud tüsistustesse.[1]

Viited Edit

VälislingidEdit