FANDOM

FrankHurley

Frank Hurley (umbes 1914)

James Francis "Frank" Hurley (15. oktoober 1885 Sydney – 16. jaanuar 1962 Sydney) oli Austraalia fotograaf ja filmitegija. Ta osales fotograafina mitmel Antarktikas toimunud ekspeditsioonil ja mõlemas maailmasõjas.

Hurley sündis Sydney eeslinnas Glebe'is Inglismaal sündinud trükkali Edward Harrison Hurley ja prantsuse päritolu Margaret Agnese (neiupõlvenimega Bouffier) teise pojana. 13-aastaselt jooksis ta kodunt ära ja asus Lithgow's tööle terasetehases. Ta kaasis koju kaks aastat hiljem. Hiljem õppis ta kohalikus tehnoloogiakoolis ja osales Sydney Ülikooli teadusteemalistel loengutel. Tal tekkis huvi fotograafia vastu ning ta ostis endale 15 šillingi eest Kodaki kastkaamera. Aastal 1905 hakkas ta tööle fotograafina ning saavutas peagi tuntuse oma tehnilise oskuste ja hulljulgete fotode poolest. 1910. aastal esitles ta Sydneys oma esimest fotonäitust.[1]

Aastatel 19111914 osales ta fotograafina Austraalia polaaruurija Douglas Mawsoni juhitud Australaasia Antarktika ekspeditsioonil. Hurley töötas Antarktikas rasketes oludes, tehes nii fotosid kui ka filmilõike. Kodumaale naastes pani filmilõikudest kokku dokumentaalfilmi "Home of the Blizzard".[1]

Pärast Mawsoni ekspeditsiooni läks ta briti polaaruurija Sir Ernest Shackletoni juhitud Endurance'i ekspeditsioonile. Hurley jäädvustas ekspeditsioonil ajal palju värvifotosid, mis olid sel ajal veel vähelevinud.[1] Nii Mawsoni kui ka Shackletoni ekspeditsioonil osalemise eest pälvis ta Polaarmedali.

1917. aastal suundus ta fotograafina Austraalia vägedega Esimese maailmasõja rindele Euroopasse. Ta jäädvustas Belgias Passchendaele lahingu palju suurepäraseid fotosid lahinguväljast. Fotograafina osales ta samuti Teises maailmasõjas.

Hurley tegi oma karjääri jooksul mitu dokumentaalfilmi, samuti oli lavastajaks ja kirjutas stsenaariumi paarile mängufilmile. Lisaks töötas ta operaatorina. 1941. aastal esitati tema film "Sagebrush and Silver" parima lühifilmi Oscarile.

Esimese maailmasõja ajal kohtus ta Kairos noore ooperilauljanna Antoinette Rosalind Leightoniga ning nad abiellusid juba kümme päeva pärast kohtumist, 11. aprillil 1918. Leightoniga naasis ta pärast sõda Sydneysse.[1]

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Hurley, James Francis (Frank) (1885–1962). Australian Dictionary of Biography. Vaadatud 27.12.2017

Kirjandus Edit