FANDOM

Frederic Auguste Bartholdi1898

Frédéric Auguste Bartholdi

Frédéric Auguste Bartholdi (2. aprill 1834 Colmar – 4. oktoober 1904 Pariis) oli prantsuse skulptor. Ta on eelkõige tuntud New Yorgi sadamas asuva Vabadussamba projekteerijana.

Ta õppis arhitektuuri Alsace'is ja Pariisis, seejärel Ary Schefferi käe all maalikunsti ning Antoine Étexi ja J.-F. Soitoux' käe all skulptuuri. 1850. aastate keskel reisis ta mitme orientalisist kunstnikuna, teiste seas Jean-Léon Gérôme'iga, Lähis-Idas.[1] Sellel reisil tekkis ta huvi kolossaalsete skulptuuride vastu.

Statue of Liberty 7

Vabadussammas

1871. aastal reisis ta esimest korda USA-sse, kus tal tekkis idee Ameerika Ühendriikide Iseseisvusdeklaratsiooni 100. aastapäevaks kinkida ameeriklastele tohutu kuju. Ta sai inspiratsiooni oma kodumaa poliitiku Édouard René de Laboulaye' märkusest, et kui Ühendriikide vabaduse auks püstitatakse sammas, siis peaksid seda tegema prantslased ja ameeriklased koos. Bartholdi projekteeritud kuju avati New Yorgis lõpuks 1886. aastal.

2014-09-15 16-14-55 lion-belfort

Belforti lõvi

Tema teine tuntuim töö on Prantsusmaal Belforti linna lähedal 1880. aastal valminud monument Belforti lõvi. 22 meetrit pikk ja 11 meetri kõrge monument on välja uuristatud Belforti kohal kõrguva künka punasest liivakivist. Monument sümboliseerib prantslaste kangelaslikku vastupanu Belforti linna kaitsmisel Prantsuse-Preisi sõjas.

Bartholdi projekteeris palju mitu monumente, kujusid ja purskkaeve oma kodulinnas Colmaris ning mitmel pool mujal Prantsusmaal ja USA-s.

Viited Edit