FANDOM

Fort mcmurray aerial

Vaade Fort McMurrayle õhust

Canada Alberta location map 2.png
Red pog.png
Fort McMurray
Fort Murray asukoht Albertas

Fort McMurray on alevik Kanadas Alberta provintsis Wood Buffalo vallas. See asub provintsi pealinnast Edmontonist umbes 435 km kaugusel kirdes ja Saskatchewani piirist umbes 60 km kaugusel läänes Athabasca ja Clearwateri jõe liitumiskohas. Fort McMurrayd ümbritsevad boreaalsed okasmetsad.

Elanike arv on 2011. aasta seisuga 61 374. Kui Fort McMurray oleks jätkuvalt linn, oleks see elanike arvult Albertas viiendal kohal.

Fort McMurrayl olid linnaõigused kuni 1995. aastani, mil see muudeti linnaliseks teeninduspiirkonnaks (urban service area). Fort McMurray asub Athabasca naftaliivade keskel, ning seda nimetatakse Alberta ja Kanada naftakeskuseks.

Ajalugu Edit

Enne eurooplaste saabumist elasid selle alal kriide indiaanihõim. Teadaolevalt esimese eurooplasena jõudis selesse piirkonda maadeuurija ja North West Company üks asutajatest Peter Pond. Ta rajas 1778. aastal karusnaha kauplemiskoha Athabasca jõe kaldale Athabasca järve lähedale. See lõpetas tegevuse 1788. aastal, kui kasulikumaks osutus Fort Chipewyan.[1]

Esimesed kirjalikud viited naftaliivadest pärinevad maadeuurijalt Alexander Mackenzie'lt umbes aastast 1790. Aastal 1870 rajas Hudsoni Lahe Kompanii karusnaha kauplemispaiga Athabasca ja Clearwateri jõe ühinemiskoha juurde (praegune Fort McMurray). See suleti 1898. aastal, kuid see püsis olulise liiklussõlmena ka edaspidi, sh suundusid paljud kullaotsijad läbi Fort McMurray Klondike'i kullaväljade poole.

Naftaliivade varusid hakati kasutama 20. sajandi alguses, kuid Fort McMurray elanike arv püsis väiksena, elanike arv ei küündinud üle paarisaja. Naftatöötlemine hakkas hoogustama 1920. aastatel, kuid tootmine oli veel üsna madal.

Fort McMurray sai 1948. aastal linnaõigused. 1960. aastate keskel elas seal üle 2000 elaniku. Aastal 1967 valmis Fort McMurraysse esimene aasta ringi läbitav maantee Alberta Highway 63. 1960. aastate lõpus ja 1970. aastatel naftatöötlemine suurenes järsult, kuna Syncrude ja Suncor Energy laiendasid oma tegevust piirkonnas. Tänu naftatööstuse suurenemisel kasvas linna elanike arv kiiresti. Fort McMurray linn kaotati 1995. aastal, mil see liideti Wood Buffalo vallaga.

Landscape view of wildfire near Highway 63 in south Fort McMurray (cropped)

Fort McMurray evakueerimine 2016. aasta mais maantee Alberta Highway 63 kaudu. Taamal lõõmab metsatulekahju.

2016. aasta mais sai ebatavaliselt kõrgete õhutemperatuuride (32 °C) ja põua tõttu Fort McMurray lähedal alguse suur metsatulekahju. Alberta provintsi peaminister Rachel Notley kuulutas välja suurima evakueerimise provintsi ajaloos, kui metsatulekahju tõttu oli sunnitud kodust lahkuma üle 88 000 inimesel.[2]

Kliima Edit

Fort McMurray asub lähisarktilise ja niiske mandrilise kliima piiril. Talved on külmad ja pikad ning suved lühikesed ja soojad. Talved esinevad soojad tuuled chinook'id. Kuna Fort McMurray asub merepinnast madalamal kui suurem osa ülejäänud Albertast, on see Alberta või isegi kogu Kanada "kuum täpp". Näiteks mõõdeti seal 1980. aastal aprilli maksimaalseks keskmiseks õhutemperatuuriks 10 °C, mis oli üks kõige kõrgemaid Kanadas.

Keskmine õhutemperatuur on jaanuaris −17,5 °C ja juulis 17 °C. Kõrgeim mõõdetud õhutemperatuur Fort McMurrays on 38,9 °C, mis mõõdeti 18. juulil 1941. Madalaim temperatuur on mõõdetud 1. veebruaril 1917 ja 31. detsembril 1933, mil oli −53,3 °C külma. Sademeid langeb aastas 418,5 mm. Kõige enam sajab juunis ja juulis (vastavalt (73 mm ja 81 mm) ning kõige vähem veebruaris (13 mm). Lund sajab aastas 134 cm ja tavaliselt 5–7 kuul aastas.

Majandus Edit

Fort McMurray majandus sõltub suuresti naftatööstusest. Teised olulised tööhõive allikad on metsatööstus ja turism. Piirkonna naftaliivast toodetav energia hõlmab umbes 20% riigi energiavajadusest.

Transport Edit

Clearwater River valley (from Highway 63)

Vaade Clarwateri jõe orule maanteelt Alberta Highway 63

Alberta Highway 63 on ainus maantee, mis ühendab Fort McMurrayd Edmontoni ja ülejäänud Kanadaga. Naftatööstuse tõttu on maantee väga hõivatud ja tiheda liiklusega. Maanteel on liiklus väga ohtlik ja seal juhtub igal aastal palju õnnetusi. Aastatel 2001–2005 juhtus maanteel umbes 1000 liiklusõnnetust, milles hukkus 25 ja sai vigastada 257 inimest. Maanteele on seetõttu antud ka nimetus "Suicide 63". Aastal 2006 otsustas Alberta valitsus laiendada maanteed neljarealiseks.

Fort McMurrayst lõunas, maanteelt Highway 63 kõrval asub Fort McMurray rahvusvaheline lennujaam, kust lähevad iga päev lennud teistesse Kanada linnadesse.

Wood Buffalo vallas töötab bussiliin Fort McMurray Transit. Bussiettevõte Greyhound Canada sõidab plaanipäraselt Edmontoni ja teisetesse maantee Highway 63 ääres paiknevatesse asulatesse.

Fort McMurraysse ulatub Kanada riikliku raudtee-ettevõtte Canadian National Railway liin, mis viib Edmontoni. Seda kasutatakse ainult kaubaveoks. Reisijavedu lõpetati 1988. aastal.

Viited Edit