FANDOM

Flamingolill
Anturio1
André flamingolill (Anthurium andraeanum)
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Katteseemnetaimed Magnoliophyta
Klass: Üheidulehelised Liliopsida
Selts: Konnarohulaadsed Alismatales
Sugukond: Võhalised Araceae
Alamsugukond: Pothoideae
Perekond: Flamingolill Anthurium
Schott
Anthurium digitatum0

Sõrmjas flamingolille (A. digitatum]) tõlvik

Anthurium obtusum (fruit)

Anthurium obtusum'i valged õied

Flamingolill ehk antuurium[1] (Anthurium) on konnarohulaadsete seltsi võhaliste sugukonda kuuluv taimede perekond.

Perekonna moodustas 1829. aastal Austria botaanik Heinrich Wilhelm Schott. Flamingolille perekond on alamsugukonda Pothoideae kuuluva triibuse Anthurieae ainus perekond.

Perekonda kuulub umbes 600–1000 liiki Kesk- ja Lõuna-Ameerikas ning Kariibi mere piirkonna niisketes troopilistes metsades kasvavaid igihaljaid püsikuid.[2] Nad kasvavad enamasti kividel või puudel epifüütidena, kuid esineb ka maapinnal kasvavaid liike. Ta võib kasvada ronitaimena.[3]

Kõige enam flamingolille liike esineb Panamas (umbes 150), kuid arvukalt esineb liike ka Colombias, Ecuadoris ja Brasiilias.[3]

Flamingolille lehed on suured, tugevad, nahkjad, sageli läikivad, värvuselt tumerohelised. André flamingolille (A. andraeanum) lehed on südamekujulised ja Scherzeri flamingolille (A. scherzerianum) lehed odajad.[1]

Õied on pisikesed ning koondunud tõlvikusse, mis on spiraalselt keerdunud või sirge. Tõlvik on värvuselt tavaliselt kollakas, oranž, punakas, rohekas või valge. Tõlviku alusel paikneb kõrgleht, mis on enamasti punane, kuid eri sortidel võib see olla ka roosakas, valge või kirju. Viljaks on marjad, mis moodustavad vilikonna.[2]

Kõik flamingolille osad mürgised.[2] Taime mahl ärritab nahka ja silmi.

Flamingolille kasvatatakse soojas kliimas nii terrassi- kui ka ilutaimena. Lisaks kasvatatakse teda mujal potitaimena.

Liike Edit

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 Flamingolill ehk antuurium. Toataimed.eu. Vaadatud 21.7.2017
  2. 2,0 2,1 2,2 Flamingolill. ents.ee. Vaadatud 21.7.2017
  3. 3,0 3,1 "Uhke flamingolill Ameerikast ja vähenõudlik kliivia Aafrikast". Eesti Päevaleht. 15.12.2010. Vaadatud 21.7.2017