FANDOM

Filmindus

Ajalugu Edit

Algusaastad Edit

19. sajandi lõpp Edit

1895 Louis Lumière käe all valminud 49 sekundi pikkust "L'Arroseur Arrosé" peetakse esimeseks komöödiafilmiks.

1900. aastad Edit

1901. aasta komöödia tummfilmi "Kansase salooni purustajad" süžee põhines poliitilisel pilkepildil.

Umbes 19071911. a-te vahel valminud ja kolm sekundit kestvat animafilmi "Katsudō Shashin" ('Liikuv pilt') peetakse Jaapani vanimaks. See leiti alles 2005, leidmise ajal oli filmiriba halvas seisukorras. Film kujutab poissi, kes kirjutab jaapani keeles "liikuv pilt", kergitab oma mütsi ja lehvitab.

1930. aastad Edit

1933. a Brasiilia draamafilm "Ganga Bruta" oli filmilavastaja Humberto Mauro (1897–1983) parim film, kuid seda peeti ajaloo halvimaks.

1950. aastad Edit

1958. aasta USA õudusfilmi "Kriiskav pealuu" ("The Screaming Skul"l; režii Alex Nicol (1916–2001)) jutustaja lubas igaühele publikus, kes sureb ehmatusest, tasuta matmise.

1960. aastad Edit

1964. aasta tamili filmis "Bommai" (režii Sundaram Balachander (1927–1990)) mängis keskse tegelase rolli nukk.

2000. aastad Edit

2004 linastus USA kinodes Austraalia lavastaja  Baz Luhrmanni mängufilm, mis reklaamis lõhnaõli "Chanel nr 5" ning kestis vaid kolm minutit. Filmi muusika oli Claude Debussy kuulus "Clair de lune" ("Kuuvalgus"), peaosas mängis Nicole Kidman.

2005 valmis Sydney Irwin Pollacki lavastajakäe all film "Tõlk", peaosas Nicole Kidman. See oli esimene täispikk mängufilm, mis võeti üles ÜRO peahoones New Yorgis. Kidman on meenutanud, et majas viibiti ka hilja õhtul ja siis olevat see üsna õudne koht olnud.

Pärast seda, kui filmi "Vaikne Don" produtsent oli pankrotistunud, jäi 1990. a-tel salvestatud film pankrotivarana ühe panga seifi. Filmi peaosalist mängis Rupert Everett, filmilavastaja Sergei Bondartšuk kehastas Pjotr Krasnovi. 2005 saadi film kätte ja 1994. aastal surnud lavastaja poeg monteeris selle seitsmeosaliseks telefilmiks.

USA skeptik Joe Nickell (s. 1944) oli nõuandja 2007. aasta filmi "Lõikus" ("The Reaping") valmimisel, kus USA filminäitleja Hilary Swank (s. 1974) mängis paranormaalsuse uurijat. (vaata ka)

2008. aasta Jaapani draamafilmi "Ärasaatjad" ("Okuribito") lavastaja Yōjirō Takita (s. 1955) tõmbas paralleele tšelliste ja matusekorraldajate vahel.

2010. aastad Edit

Soome, Saksamaa ja Austraalia koostöös valminud "Raudtaevas" purustas 2012. a veebruaris toimunud Berliini filmifestivalil kõik publikurekordid. Musta huumorgia vürtsitatud ulmekomöödia tegevus toimub 2018. a-l, mil pärast Teist maailmasõda Kuu pimedale ehk Maalt nähtamatule poole põgenenud natsid tulevad tagasi Maale.

2012. aasta dokumentaalfilm "Art Is... The Permanent Revolution" kujutab nelja kunstniku, kes loovad poliitiliselt inspireeritud kunsti. Filmi lavastaja Manfred Kirchheimer (s. 1931) oli varem teinud sh 1981 dokumentaalfilmi New Yorgi metroorongide graffititest "Stations of the Elevated" ja 1985 Holokausti tagajärgede teemalise "We Were So Beloved".

2014. aasta USA lühifilm "Seal" ("Right There"; režii Nathan Suher) on austusavaldus tummfilmi ajastu komöödiatele. USA näitleja ja lavastaja Jon Favreau (s. 1966) filmi "Meisterkokk" ("Chef") on kriitikud nimetanud tema parimaks, kuid samas ka halvimaks filmiks.

Filmifestivalid Edit

Aafrikas korraldatavatest festivalidest on vanim Kartaago filmifestival Tuneesias.

Filmimaalima rekordid Edit

"Night of the Day of the Dawn of the Son of the Bride of the Return of the Revenge of the Terror of the Attack of the Evil, Mutant, Alien, Flesh Eating, Hellbound, Zombified Living Dead Part 2: In Shocking 2-D" on James Riffeli paroodiafilm (1991), mis on kõige pikema ingliskeelse pealkirjaga film.

Välislingid Edit