FANDOM

Fidel Castro - MATS Terminal Washington 1959

Fidel Castro 1959. aastal Washingtonis

Fidel Alejandro Castro Ruz (13. august 1926 Birán – 25. november 2016 Havanna) oli Kuuba revolutsionäär ja poliitik. Ta oli aastatel 19591976 Kuuba peaminister ning aastatel 1976–2008 Kuuba Riiginõukogu ja Ministrite Nõukogu esimees. Ta oli 3. oktoobrist 1965 kuni 19. aprillini 2011 Kuuba Kommunistliku Partei esimene sekretär.

Castro sündis suhkrukasvatajast jõuka isa ja teenijast ema perre.

Aastatel 19451950 sai temast Havanna Ülikoolis õigusteadust õppides revolutsiooniline aktivist.

1952. aastal kandideeris ta Kongressi, kuid valimised tühistati pärast kindral Fulgencio Batista riigipööret.

26. juulil 1953 juhtis ta ebaõnnestunud rünnakut Moncada sõjaväele Santiago de Cubas. Castro ja tema noorem vend Raúl Castro võeti vangi, kuid vabastati kaks aastat hiljem amnestiaga.

CheyFidel

Che Guevara (vasakul) ja Castro. Foto Alberto Korda (1961).

1955. aastal asus Castro elama Mehhikosse, kus hakkas organiseerima 26. juuli liikumist sissiarmeeks.

2. detsembril 1956 maabusid Castro ja 80 mässulist Kuubal jahi "Granma" pardal, kuid neid ründasid Batista väed. 12 ellujäänud, kelle seas olid Fidel ja Raúl Castro ning Argentina päritolu revolutsionäär Che Guevara, asusid Sierra Maestra mägedesse, kust korraldasid sissirünnakuid.

1959. aastal jõudis Castro oma 9000-mehelise sissiarmeega Havannasse, sundides Batista põgenema.

Aastatel 19601961 sõlmis Castro tiheda liidu Nikita Hruštšovi juhitud Nõukogude Liiduga. USA katkestas Kuubaga diplomaadilised suhted ja kehtestas kaubandusembargo pärast seda, kui Castro riigistas USA varad.

1961. aastal USA korraldatud ja 1300 USA Luure Keskagentuuri (CIA) väljaõpetatud kuuba põgeniku läbi viidud Sigade lahe dessant kukkus läbi.

1962. aastal viis Nõukogude Liidu tuumarakettide viimine Kuubale maailma tuumasõja äärele. Kuuba raketikriis vaibus, kui USA president John F. Kennedy nõustus viima salaja Türgist välja USA raketid.

Aastatel 19751989 saatis Castro sõdureid toetama kommunistlikke jõude Angolas, Etioopias ja Jeemenis.

1976. aastal kiitis Kuuba Kommunistlik Partei heaks uue sotsialistliku põhiseaduse. Castro valiti presidendiks.

1980. aastal lubas Castro 125 000 kuubalasel USA-sse elama asuda.

1991. aastal tõi Nõukogude Liidu kokkuvarisemine Kuubal kaasa majandusraskused. Majanduse elavdamiseks lõdvendas Castro majanduslikku, kuid mitte poliitilist kontrolli.

1998. aastal külastas Kuubat paavast Johannes Paulus II.

Cuba.FidelCastro.02

Castro Havannas Kuuba rahvuskangelase José Martí kuju ees 2003. aastal

2002. aastal kritiseeris Castro USA-d, et riik peab Guantánamos üleval koonduslaagrit.

2003. aastal pälvisid nn musta kevade haarangud dissidentide vastu üleilmset kriitikat.

2008. aastal loovutas Castro põdura tervise tõttu 81-aastasena võimu oma nooremale, 76-aastasele vennale Raúl Castrole.

2015. aastal taastasid USA ja Kuuba pärast 54 aastat väldanud pausi diplomaatilised suhted. Hakati planeerima Barack Obama visiiti Kuubale, mis toimus 2016. aasta märtsis.

Castro suri 2016. aasta 25. novembril 90-aastasena.

Allikas: Graphic News