FANDOM

Stoliczka

Ferdinand Stoliczka

Ferdinand Stoliczka (7 VI 1838 Kroměříž, Morava – 19 VI 1874 Murghi küla, Ladakhi piirkond, India) oli Austria paleontoloog, geoloog ja zooloog, kes uuris pms Himaalaja piirkonda.

Stoliczka käis Kroměřížis Saksa koolis ja eeldatavasti oli tema emakeeleks saksa keel. Prahas ja Viini ülikoolis õppis ta geoloogiat ja paleontoloogiat. Esimese teadusliku artikli kirjutas ta 1859 Kirde-Alpide magevee limustest. Kokku avaldas ta 79 teaduslikku artiklit. 1861 liitus ta Austria Geoloogia Seltsiga.

1862 liitus ta Briti valitsuse rahastatud India geoloogilise teadusekspeditsiooniga. Calcuttas dokumenteeris ta koos William Thomas Blanfordiga Lõuna-India kriidiaegseid kivistisi. Töö avaldati 1873 teoses Palaeontologia indica neljas köites.

Stoliczka uuris Lääne-Himaalaja ja Tiibeti geoloogiat ning avaldas mitu artiklit India loomastikust. 1868 töötas ta lühikest aega India muuseumi kuraatorina ja Bengali Aasia seltsi loodusloosekretärina. Ta toimetas ka seltsi ajakirja.

Ta külastas Birmat, Malaisat, Singapuri ning Andamani ja Nicobari saari. Esimese retke Himaalajasse tegi ta 1864, kuhu tegi retke ka 1865. Kolmanda ja viimase, kuid kõige tähtsama ekspeditsiooni sooritas ta aastatel 1873–1874 "Suur mängu" tippajal, mil toimus Venemaa ja Suurbritannia rivaalitsemine Kesk-Aasia pärast. Ekspeditsiooni korraldas Suurbritannia ning sinna kaastati 6476 koormakandjat, 1621 hobust ja 350 inimest abipersonalist. Retk algas Rawalpindist ja jätkus Ladakhi kaudu Kaxgari, kuhu ekspeditsioon jõudis 1873. aasta detsembris, tagasi pöörduti 17 III 1874. Teel tabas Stoliczkat mägihaigus ja ta suri Murghi külas Ladakhis. Reisil kogutud ornitoloogia alase teadustöö avaldas Allan Octavian Hume, kuid täieliku aruande koostas Richard Bowdler Sharpe 17 aastat hiljem.

Stoliczka kirjeldas mitut uut linnuliiki, mille oli aga juba avastatnud Vene maadeavastaja ja ornitoloog Nikolai Severtzov. Stoliczka järgi on nime saanud mitu liiginimestus ja maoperekond Stoliczkaia.