FANDOM

AFI's 100 Years...100 Movies
Fargo

Filmiplakat

"Fargo" on 1996. aasta USA krimifilm, must komöödia. Filmi lavastajateks, produtsentideks ja stsenaristideks on vennad Joel ja Ethan Coen.

Filmi peaosas on Frances McDormand, kes kehastab lapseootel Minnesota politseiülemat Marge Gundersoni. Marge uurib maantee ääres toimunud kolmikmõrva. Mõrvad järgnesid sellele, et rahamuredes ja võlgades olev automüüja Jerry Lundegaard (William H. Macy) palkas Põhja-Dakota osariigis Fargos olukorra päästmiseks kaks kriminaali (kehastavad Steve Buscemi ja Peter Stormare), kes pidid röövima Lundegaardi naise Jeani, et nõuda tolle jõukalt isalt lunaraha.[1] Pärast naise röövimist peavad röövijad oma kuritöö varjamiseks maanteel tapma ühe politseiniku ja veel kaks seda pealt näinud inimest.[2]

Film esilinastus 1996. aasta Cannes'i filmifestivalil, kus Joel Coen võitis parima lavastaja auhinna (Prix de la mise en scène). Film pälvis kriitikutel kiidusõnu ja see oli piletitulu poolest edukas. Film esitati seitsmele Oscarile, sh parima filmi kategoorias. McDormand pälvis parima naispeaosatäitja Oscari ning Coenid parima originaalstsenaariumi eest.

Aastal 2006 tunnistati film kultuuriliselt oluliseks ning võeti USA Kongressi raamatukogu National Film Registry'sse.

Film algab sõnadega, mille järgi põhineb film 1987. aastal Minnesotas tõestisündinud sündmustel, järgides täpselt sündmustekäiku.[3] Tegelikult selliseid mõrvu Minnesotas toimunud ei ole ning Coeni vennad on selgitanud, et nende käsikiri põhineb küll tegelikul kuritööl, kuid nad on selle ümber loonud väljamõeldud loo. Filmile võib olla inspiratsiooniks 1986. aastal Connecticutis toimunud mõrval, mil Richard Crafts tappis oma abikaasa Helle ja lasi tema laiba läbi puiduhakkuri.

Filmi muusika autoriks on Carter Burwell, kes on loonud muusikat veel paljudele Coanide filmidele. 1998. aastal paigutas Ameerika Filmiinstituut "Fargo" sajandi saja parima Ameerika filmi hulka.

Filmi põhjal on tehtud ka samanimeline telesari, mis olnud samuti edukas.

Osatäitjad Edit

Auhinnad ja nominatsioonid Edit

Oscarid (1997)

Kuldgloobused (1997)

  • Parim muusika- või komöödiafilm
  • Parim lavastaja – Joel Coen
  • Parim muusika- või komöödiafilmi naispeaosatäitja – Frances McDormand
  • Parim stsenaarium – Joel ja Ethan Coen

Viited Edit

  1. "Kultuuriportaal soovitab: "Fargo" ETV2's". ERR Kultuur. 15. november 2016
  2. ""Fargo"" - kodukootud mõrvalugu". Tüüger, mai 2013
  3. "Fargo". snopes.com

Välislingid Edit

AFI's 100 Years...100 Movies