FANDOM

Fanny Bullock Workman

Fanny Bullock Workman

Fanny Bullock Workman (8 I 1859 Worcester, Massachusetts – 22 I 1925 Cannes, Prantsusmaa) oli USA geograaf, kartograaf, reisikirjanik ja alpinist. Ta tegeles mägironimisega pms Himaalajas. Ta oli üks esimesi kutselisi naisalpiniste.

Workman sündis jõukasse ja aristokraatlikusse perekonda; ta oli kolmest lapsest noorim. Ta õppis ühes parimas koolis, mis naistele oli võimalik. Ta alustas mägironimisega New Hampshire'is. Ta abiellus William Hunter Workmaniga ja reisis koos temaga.

Workman nägi end Uue Naisena, kes on võrdne iga mehega. Ta püstitas mitu naiste mäkkeronimise kõrguse rekordit. 1906 tõusis ta koos oma abikaasaga Jammu ja Kashmiris Pinnacle Peaki (6930 m) tippu. Workman arvas mäe kõrguseks 7091 m ja tõusis tippu ilma kaasaegse varustusteta. Naiste kõrgusrekordina jäi see püsima 1934. aastani, kui selle ületas Hettie Dyhrenfurth, kes esmavallutas koos saksa-šveitsi alpinisti ja geoloogi Günter Dyhrenfurthi (1886–1975) juhitud ekspeditsiooni käigus Sia Kangri (7422 m).

Üks Workmani suuremaid rivaale kõrgusrekordite püstitamises oli teine USA alpinist Annie Smith Peck (1850–1935). 1908 tõusis Peck Peruus Huascaráni mäe põhjatippu, mille kõrguseks arvas ta olevat 7000 m ja et oli püstitanud uue naiste rekordi. Peck oli mäe kõrguse hindamisega eksinud ja seda liialdanud. Workman maksis Prantsuse maamõõtjatele 13 000 dollarit, et need mõõdaksid mäe tõelise kõrguse (mäe kõrgeim osa on lõunatipp, 6768 m, mille vallutasid 1932 saksa-austria alpinistid). Workmani rekord jäi selleks korraks püsima.

Workman avaldas ka kaheksa reisiraamatut ning võitles naiste õiguste ja valimisõiguse eest