FANDOM

Evelynwaugh

Evelyn Waugh (umbes 1940)

Arthur Evelyn St. John Waugh (28 X 1903 London – 10 IV 1966 Combe Florey, Somerset) oli inglise kirjanik, kes kirjutas romaane, biograafiaid ja reisiraamatuid. Ta oli samuti ajakirjanik ja raamatukriitik.

Tema tuntumad teosed on satiirilised või minevikku ihalevad romaanid "Allakäik ja langus" ("Decline and Fall"; 1928), "Peotäis põrmu" ("A Handful of Dust"; 1934) ja "Tagasi Bridesheadi" ("Brideshead Revisited"; 1945) ning Teise maailmasõja triloogia "Sword of Honour" (1952–61).

Waugh oli kirjastaja poeg. Ta õppis Lancingi Kolledžis ja hiljem Oxfordi Ülikooli Hertfordi Kolledžis. Enne kirjanikuks hakkamist töötas ta lühikest aega õpetajana. 1930. aastatel reisis ta palju, tihti ajalehekorrespondendina; 1935. aastal edestas näiteks Itaalia sissetungist Abessiiniasse. Teises maailmasõjas teenis ta esmalt merejalaväes ja pärast poole ratasväerügemendis.

Ta oli selgepilguline kirjanik, kes kasutas kogemusi ja laia hulka inimesi, kellega oli kohtunud, oma ilukirjanduslikkes teostes, tavaliselt humoorika muljega.

Pärast esimese abielu ebaõnnestumist hakkas ta 1930. aastal katoliiklaseks. Tema traditsiooniline seisang viis ta tugevalt vastuolusse kõikide püüetega Kirikut reformida; II Vatikani kirikukogu muudatused (1962–65) häirisid suuresti tema tundeid, eriti rahvakeelse missa kasutuselevõtt. See oli tõsiseks löögiks tema usulisele traditionalismile ja tema vastumeelsusele sõjajärgsele heaoluriigi kultuurile. Waugh'i tervis halvenes, kuid sellest hoolimata jätkas ta kirjutamist. Waugh on kogunud lugejaid ka pärast surma, sest tema teostest tehti hiljem filmimugandusi või telesarju, näiteks 1981. aastal teleekraanidel olnud sari "Tagasi Bridesheadi".

Teosed eesti keeles Edit

  • "Allakäik ja langus". Tõlkinud Madis Kanarbik, Kunst 1996
  • "Kallis Kadunuke". Tõlkinud Helmi Tillemann, Perioodika 1976
  • "Must murjan". Tõlkinud Valve Ristkok, Orto 1962
  • "Peotäis põrmu". Tõlkinud Udo Uibo, Varrak 2005
  • "Pommuudis". Varrak 2013
  • "Tagasi Bridesheadi". Tõlkinud Henno Rajandi, Varrak 1994