FANDOM

Eukalüpt
Eucalyptus tree
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Katteseemnetaimed Angiosperms
Klass: Kaheidulehelised Magnoliopsida
Selts: Mürdilaadsed Myrtales
Sugukond: Mürdilised Myrtoideae
Perekond: Eukalüpt Eucalyptus
L'Hér.
Tüüpliik
Kõrge eukalüpt
Eucalyptus obliqua
L'Hér. 1789
Eukalüpt (Eucalyptus) on taimeperekond mürdiliste sugukonnast.

Perekonda kuulub üle 700 liigi. Kõik eukalüptiliigid esinevad lõunapoolkeral. Kõige enam on neid Austraalias, Tasmaanial, Uus-Guineal ja Jaaval.

Eukalüptid on kiire kasvuga. Nad võivad kasvad väga kõrgeks (isegi üle 100 m). Nende tüvi on sirge ja oksteta. Tänu viljakale pinnasele ning soojale ja niiskele kliimale võivad istandikupuud mõne aastaga kasvada 30–40 meetri kõrguseks. Seega on eukalüpt üks suurima biomassitoodanguga puid maailmas. Eukalüpt saavutab istandustes raieküpsuse umbes seitsme aastaga.[1]

Puidu tootmiseks sobivad vähesed eukalüptiliigid. Seetõttu kasvatatakse istandikupuudena põhilist sinist eukalüpti (E. globulus) ja suurt eukalüpti (E. grandis). Eukalüpti puitu kasutatakse saematerjali, vineeri ja puitkiudplaadi valimistamisel, samuti tselluloosi- ja paberitööstuses ning lisaks põletuspuuna. Eukalüptide kasvatamine ja tööstuslik kasutamine on maailma metsanduses üks kõige kiiremini arenevaid sektoreid.[1]

Eukalüpti lehed on põhitoiduks kooalale.

Liike Edit

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 Liiber, Ülle; Kull, Ain; Rootsmaa, Vaike; Pragi, Uudo (2017). Geograafia gümnaasiumile. III kursus. Loodusvarade majandamine ja keskkonnaprobleemid. Eesti Loodusfoto, lk 27. ISBN 978-9949-460-27-4.