FANDOM

First attack on quallah battoo

USA jalavägi ründab atšehi kindlustisi Kuala Batus

Esimene Sumatra ekspeditsioon oli Ameerika Ühendriikide laevastiku karistusekspeditsioon Kuala Batee vastu Sumatra saarel Indoneesia 1832. aasta veebruaris. Repressaal oli ajendatud kaubalaeva Friendship meeskonna tapmise eest eelmisel aastal. Fregatt Potomac ja selle meeskond võitis kohaliku radža armeed ja pommitas asulaid. Ekspeditsioon oli edukas lõpetamaks Sumatra rahvaste rünnakuid USA laevadele kuueks aastaks kuni teine laev rüüstati teistel asjaoludel, mille tulemuseks oli teine Sumatra ekspedtsioon 1838.

Tagamaad Edit

Sumatra saar on kuulus musta pipra kasvatusmaa. Ajaloo vältel on tulnud laevad saarele pipra pärast kauplema. 1831 saabus kapten Charles Endicotti juhitud Ameerika kaubalaev Friendship Kuala Batu pealikkonda korraldusel lastida ohutult pipar. 7 II 1831 läksid Endicott ja paar tema meest maale kohalikelt pipart ostma, kui laeva ründasid kolm proad, mõrvasid Friendship'i esimese ohvitseri ja kaks teist meeskonnaliiget ning röövisid lasti.

Endicott ja teised ellujäänud meeskonnaliikmed põgenesid kohaliku sõbraliku pealiku Po Adami abil teise sadamasse. Seal värbasid nad appi kolme teise kaubalaeva kapteni, kes nõustusid aidata tema laeva tagasi saada. Endicott vallutas koos abilistega oma laeva tagasi ja seilas tagasi Salemi Massachusettsi. Salemisse jõudes saabus üldsuse massimõrva vastu pahameeletorm ja vastuseks lähetas president Andrew Jackson John Downesi juhitud fregati USS Potomac kohalikke karistama nende salakavaluse pärast.

1831. aasta Kuningliku Hollandi Ida-India armee Hollandi ekspeditsioon Sumatra läänekaldal oli reageering juhtumile ja toimis ettekäändel annekteerida osa Acehi sultanaadist.

Lahing Edit

Potomac saabus Kuala Batusse 5 II 1832. Downes kohtus seal Po Adamiga, kes soovitas tal järele mõelda, kas kohalikud radžad võiksid maksta hüvitist Friendship'i ründamise eest. Kommodoor Downes otsustas soma laeva varjata Taani kaubalaevana selleks, et pöörata üllatusmoment enda kasuks. Maskeering töötas nii hästi, et malaid astusid laevale pipart müüma, nende suureks üllatuseks peeti nad kinni, et nad ei saaks Kuala Batusse naasta hoitamaks võimaliku rünnaku eest.