FANDOM

Erilehine leivapuu
Jackfruit hanging
Erilehise leivapuu vili jaka
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Katteseemnetaimed Magnoliophyta
Klass: Kaheidulehelised Magnoliopsida
Selts: Roosilaadsed Rosales
Sugukond: Mooruselised Moraceae
Perekond: Leivapuu Artocarpus
Liik: Erilehine leivapuu
Ladinakeelne nimetus
Artocarpus heterophyllus
Lam.

Erilehine leivapuu (Artocarpus heterophyllus) on mooruseliste sugukonda leivapuu perekonda kuuluv puuliik.

Erilehine leivapuu on pärismaine Lõuna- ja Kagu-Aasias. Arvatakse, et ta pärineb India edelaosast Lääne-Ghatide mäestikust.[1] Teda kasvatatakse veel ka Aafrikas.[2]

Erilehine leivapuu on igihajas puu, mis võib kasvada 9–21 meetri kõrguseks.[1] Lehed kinnituvad varrele vahelduvalt. Lehed on siledad, mõningal määral nahksed, täiskasvanud puul ovaalse kujuga, kuni 9 cm pikad.[1] Paks koor on mustjaspruun ja sile.

Erilehise leivapuu vili on jaka, mis on maailma suurim puu otsas kasvav söödav vili. Tema mõõtmed võivad olla umbes 90 × 50 sentimeetrit, kaal võib ulatuda kuni 36 kilogrammini. Puu võib aastas anda 100–200 vilja. Vili on pealt okkaline. Vilija sees on banaani meenutava maitsega viljaliha ja helepruunid ovaalsed seemned.

Erilehise leivapuu puit on tuntud nime all nanka. Puidust valmistatakse mööblit ning seda kasutatakse mastide, aerude, tööriistade ja muusika instrumentide ehitamiseks.[1]

Jackfruit leaves

Erilehise leivapuu lehed

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Jackfruit. hort.purdue.edu. Vaadatud 14.4.2017
  2. "Jackfruit". College of Tropical Agriculture and Human Resources, University of Hawaii at Manoa.