FANDOM

República del Ecuador (hispaania)
Flag of Ecuador.png Coat of arms of Ecuador.png
Hümn: "Salve, Oh Patria"
ECU orthographic.png
PealinnQuito
Rahvaarv16 385 068 (2016)
Pindala283 561 km²
Ametlikud keeledhispaania
Rahvuspüha10. august
RahaühikUSA dollar (USD)
Tippdomeen.ec

Ecuador on riik Lõuna-Ameerika loodeosas. See piirneb põhjas Colombiaga, idas ja lõunas Peruuga, läänes on Vaikne ookean. Ecuador hõlmab lisaks Vaikses ookeanis 1000 kilomeetrit maismaast asuvad Galápagose saared.

Etümoloogia Edit

Geograafia Edit

Ecuador Topography

Ecuadori topograafiline kaart

Ecuadori pindala on 283 561 km². Ecuadoril on maismaapiir Colombiaga (708 km) ja Peruuga (1529 km). Rannajoone pikkus on 2237 km.[1]

Pinnamood Edit

Chimborazo from southwest

Riigi kõrgeim tipp Chimborazo

Riigi kõrgeim mägi on riigi keskosas asuv kustunud kihtvulkaan Chimborazo (6268 m).

Elustik Edit

Tänu vahelduvale pinnamoele on Ecuadori loodus väga mitmekesine. Sealset bioloogilist mitmekesisust ühe ruutkilomeetri kohta loetakse üheks maailma suurimaks. Kitsal rannikualal, mis on tuntud La Costa'na, vahelduvad põhjast lõunasse liikudes vihmametsad, savannid ja poolkõrbed. Mägisel sisemaal La Sierra's katab mäenõlvu vihamets, kõrgemal mäginiit ehk paramo, viljaka vulkaanlise mullaga orgudes on looduslikele rohtlatele rajatud põlde. Riigi kuuma ja niiske kliimaga idaosa La Amazonía's ehk El Oriente's, mis jääb Amazonase madalikule, hõlmavad vihmametsad.[2]

Kliima Edit

Kaitsealad Edit

Keskkonnaprobleemid Edit

Ecuador seisab vastamisi paljude keskkonnaprobleemidega, milleks on muuhulgas erosioon, metsade hävinemine, pinnase saastamine ja veekogude reostus, millele lisanduvad veel El Niño tekitatud kahjud, näiteks üleujutused ja maalihked. Riigis väheneb igal aastal nii ebaseadusliku metsaraiumise kui ka põllumaade laiendamise tõttu 200 000 hektarit metsa. Kõige tõsisem on metsade kadumine rannikualadel, kus on krevetikasvatuse tõttu väga suures ulatuses hävitatud ka mangroove. Erosioon mõjutab ligi poolt põllumajandusmaad, eriti mägistes piirkondades.[2]

Riik Edit

Haldusjaotus Edit

Ecuador jaguneb 24 provintsiks (provincias). Provintsid jagunevad omakorda 221 kantoniks (cantones).

Rahvastik Edit

Demograafilised näitajad Edit

Suurimad linnad Edit

Koht Linn Provints Elanikke (2010)
1. Guayaquil Guayas 2 278 691
2. Quito Pichincha 1 607 734
3. Cuenca Azuay 329 928
4. Santo Domingo de los Colorados Pichincha 270 875
5. Machala El Oro 231 260
6. Durán Guayas 230 839
7. Manta Manabí 217 553
8. Portoviejo Manabí 206 682
9. Loja Loja 170 280

Majandus Edit

Mägise pinnamoe ja ulatuslike vihmametsade tõttu on Ecuadori territooriumist põllumaana kasutusel umbes 30%, millest suurem osa on rohumaa. Ühe inimese kohta on põllumajanduslikku maad keskmiselt umbes 0,08 hektarit. Kuna pinnamood ja kliima riigi lõikes suuresti erineb, on ka põllumajandus keskendunud vastavate piirkondade loodusoludele. Rannikualadel kasvatatakse ekspordiks banaane, kohvi- ja kakaopuud, suhkruroogu, õlipalme ja riisi ning peetakse lihaveiseid. Jahedama kliimaga mägistel aladel ja viljakates orgudes kasvatatakse kartulit, köögivilja, aeduba ja maisi. Kõrgemal mägedes peetakse lambaid ja kitsi, jõeorgudes ka piimakarja. Madalama asustustihedusega riigi idaosas on ülekaalus omatarbeline põllumajandus, kuid on rajatud ka õlipalmiistandusi.[2]

Ecuadori tähtsaim eksportkaup on nafta, mis moodustab ekspordist umbes poole. Oluline osa väljaveos on ka põllundustoodetel. Ecuador on banaanitoodangult maailmas neljandal kohal (2016. aastal 7,1 tonni). Kohvi- ja kakaooad (6,5% maailma ekspordist), mida toodetakse peamiselt väikefarmides, lähevad suuremas osa ekspordiks.[2]

Valuuta Edit

Rahaühik on USA dollar (USD). Aastatel 18842000 oli käibel Ecuadori sukre (ECS, sucre).

Kultuur Edit

Sport Edit

Populaarseim spordiala on jalgpall. Ecuadori jalgpallikoondis on osalenud kolmedel jalgpalli maailmameistrivõistlustel (aastatel 2002, 2006 ja 2014).

Ecuador osales suveolümpiamängudel esmakordselt 1924. aastal ning alates 1968. aastast on osaletud regulaarselt. Ainsad kaks medalit suveolümpiamängudelt on toonud Ecuadorile käija Jefferson Pérez, kes võitis 1996. aastal kulla ja 2008. aastal hõbeda. Taliolümpiamängudel osales Ecuador esmakordselt 2018. aastal.

Sümboolika Edit

Lipp Edit

Flag of Ecuador

Võeti kasutusele 26 IX 1860.

Vapp Edit

Coat of arms of Ecuador

Võeti kasutusele 31 X 1900. Praegune vapikujundus põhineb 1845. aastast pärineval vapil. Vapikilbi keskel on Ecuadori kõrgeim mägi Chimborazo. Vapikilbi kohal on andi kondor.

Hümn Edit

Riigihümn on "Salve, Oh Patria". Sõnad Juan León Mera, viis Antonio Neumane. Riigihümnina 1948. aastast.

Viited Edit

  1. Ecuador. cia.gov. Vaadatud 6.5.2018
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Liiber, Ülle; Kull, Ain; Rootsmaa, Vaike; Pragi, Uudo (2017). Geograafia gümnaasiumile. III kursus. Loodusvarade majandamine ja keskkonnaprobleemid. Eesti Loodusfoto, lk 49. ISBN 978-9949-460-27-4.