FANDOM

DukeKahanamoku

Duke Kahanamoku

Duke Kahanamoku (24. august 1890 Honolulu, Hawaii – 22. jaanuar 1968 Honolulu, Hawaii) oli USA ujuja, surfar ja näitleja.

Tema eesnimi "Duke" ei ole hüüdnimi ega tiitel, vaid ta sai selle oma isalt Duke Halapu Kahanamokult, kelle ristiti Saksi-Coburgi ja Gotha hertsogi Alfredi järgi. Duke ei pärinenud kuninglikuks perekonnast, kuigi tema perekond oli pärit Hawaii silmapaistvatest perekondadest.

Kahanamoku õppis ujuma ja surfama Waikīki rannas. Noorena eelistas Kahanamoku traditsioonilisi lainelaudu, mis valmistati akaatsia Acacia koa puidust, olid 4,9 meetrit pikad ja kaalusid 50 kg.

1911. aasta 11. augustil püstitas ta amatöörina 100 jardi (91 m) vabaujumises maailmarekordiks 55,4 sekundit, lüües eelmist maailmarekordit 4,6 sekundiga. Samuti püstitas ta maailmarekordi 220 jardi (200 m) distantsil. Kuid Amatöör Sportlaste Liit (AAU) ei uskunud tulemusi pikalt ja kinnitas need alles mitu aastat hiljem. Paremale tulemusel võis kaasa aidata ka see, et Kahanamoku ujus ookeanis.

Duke Kahanamoku 1920

Kahanamoku lainelauaga Los Angelese rannas 1920. aastal

1912. aasta mais kvalifitseerus ta USA ujumismeeskonda. Sama aasta suveolümpiamängudel Stockholmis tuli ta 100 meetri vabaujumises olümpiavõitjaks ja kaitses võitu 1920. aastal Antwerpenis. Lisaks võitis ta 1924. aastal Pariisis samal distantsil hõbemedali ning 1912. aastal teateujumises hõbemedali ja 1920. aastal kuldmedali.

1925. aasta juunis päästis ta Newport Beachi rannas Californias uppumisest kaheksa inimest.

1932. aasta suveolümpiamängudel Los Angeleses kuulus ta varuliikmena USA veepolomeeskonda.

Pärast sportlaskarjääri lõppu töötas ta Honolulus šerifina.

Tema sportlikud võimed avaldasid muljet Hollywoodile. Ta sai rolli mitmes filmis. Ta mängis näiteks polüneesia, asteekide ja indiaanlaste pealikut. Filmis "Wake of the Red Witch" (1948) mängis John Wayne'iga.

Kirjandus Edit