FANDOM

Don Rosa MegaCon 2012 Orlando FL

Don Rosa (2012)

Keno Don Hugo Rosa (sündinud 29. juunil 1951 Louisville'is, Kentuckys) on USA koomiksikunstnik ja -kirjanik. Ta on eelkõige tuntud Onu Roberti, Donald Pardi ja teiste Disney tegelaste lugude poolest. Teda on peetud Disney tuntuima koomiksikunstniku Carl Barksi mantlipärijaks.

Elulugu Edit

Rosa sündis 29. juunil 1951 Kentucky osariigis Louisville'is. Tema isa Hugo Rosa oli pärit Itaaliast Veneetsia lähedalt Maniago külast, kuid ta kolis koos oma isa Gioachino Rosaga 1917. aastal USA-sse.

Ta hakkas koomikseid lugema juba varases nooruses, eriti oma 11 aastat vanema õe koomikseid Piilupart Donaldist, Onu Robertist ja teistest Disney tegelastest.

Ta õppis ehitusinseneriks ja lõpetas 1973. aastal Kentucky Ülikooli bakalaureusekraadiga. Pärast insenerihariduse omandamist sai Rosast oma perekonna ehitusfirma juht. Ta tegeles sellega kuni 1986. aastani, kui otsus hakata koomiksikunstnikuks.[1] Juba ülikooli ajal oli ta avaldanud üliõpilaslehes Kentucky Kernel koomiksisarja "Pertwillaby paberid" ("The Pertwillaby Papers"), millele järgnes kohalikus ajalehes The Louisville Times "Kapten Kentucky seiklused". Mõned nende koomiksite lood esinesid hiljem tema Disney koomiksites.

1986. aastal helistas ta kirjastuse Gladstone Publishingi – mis oli avaldanud Disneky koomiksikunstniku Carl Barksi koomikseid – toimetajale Byron Erickson ja avaldas soovi hakata looma koomikseid Piilupart Donaldist, Onu Robertist ja teistest Disney tegelastest. Rosa oli juba pikka aega olnud Barksi koomiksilugude fänn ja kollektsionäär.[2] Rosa esimene Disney koomiks oli 1987. aastal "Päikese poeg" ("The Son of the Sun"), mis põhines Barksi loomingul, samuti tugines joonistusstiil tugevalt Barksi omal.

1989. aastal hakkas Rosa kirjutama lugusid Taani kirjastusele Egmont. Rosa põhiliseks tööks peetakse 12-osalist sarja "Robert McPardi elu ja teod" ("The Life and Times of Scrooge McDuck"), mis räägib Onu Roberti elust. Rosa pälvis selle sarjaga Eisneri preemia.

Viimane Rosa lugu ilmus 2005. aastal. Ta teatas 2008. aastal, et lõpetab halveneva silmanägemise tõttu koomiksite joonistamise.

Stiil Edit

Don Rosan DUCK-piilotus

Rosa pühendus Barksile "D.U.C.K." ühes tema koomiksis

Rosa koomiksid on tuntud detailirohkuse ja täpsete ajalooliste viidete poolest.

Rosa stiili on võrreldud underground-kunstniku Robert Crumbi omaga.[3]

Rosa ei pea ennast kuigi heaks kunstnikuks, on ta kasutanud koomiksite joonistamisel erinevaid abivahendeid, sealhulgas mitmeid šabloone ümmarguste või ovaalsete detailide jaoks.[4]

Kõik Rosa koomiksid põhinevad Barksi loomingul. Rosa koomiksite tegevus leiab aset 1950. aastatel.[5]

Sarnaselt Barksile on Rosa keskendunud kahte liiki lugudele, milleks on lühemad (kuni kümme lehekülge pikad) naljalood ja pikemad dramaatilise sisuga lood.[6] Rosa kõige pikem koomiks on 2004. aastal ilmunud "Kiri kodust" ("A Letter From Home"), mis on 34 lehekülge pikk. Ta on öelnud, et tal tekkisid koomikseid kirjutades 60-leheküljelised ideed, kuid tal tuli need ära mahutada 15–30 leheküljele. Tänu sellele on tema koomiksid sisutihedad. Lisaks on tema koomiksites ühel leheküljel sageli 12–13 paneeli, samas kui tavalistel Disney koomiksitel on ühel lehekülge paneele kaheksa.[3]

Kõikide koomikiste esimese lehekülje mõnele paneelile lisab ta pühenduse Barksile – D.U.C.K. (Dedicated to Uncle Carl form Keno, 'pühendatud onu Carlile Kenolt').[6]

Lisaks on ta oma koomiksitesse peitnud väikeseid Miki Hiire, mis esinevad tema lugudes üldiselt alandavates olukordades.[6]

Isiklikku Edit

Rosa on alates 1980. aastast abielus Ann Payne'iga. Lapsi neil ei ole.[4]

Auhinnad Edit

Viited Edit

  1. "Kuldsed lood" (2013). Lk 6
  2. "Kuldsed lood" (2013). Lk 5
  3. 3,0 3,1 "Kuldsed lood" (2013). Lk 10
  4. 4,0 4,1 "Kuldsed lood" (2013). Lk 11
  5. "Kuldsed lood" (2013). Lk 7
  6. 6,0 6,1 6,2 "Kuldsed lood" (2013). Lk 8

Kirjandus Edit

  • Rosa, Don (2013). "Hall of Fame. Kuldsed lood. Don Rosa". Egmont Estonia. 

Välislingid Edit