FANDOM

PostcardCrippleCreekCOBennettAveLookingEastCirca1900to1920

Cripple Creek on linn USA-s Colorados, Telleri maakonna halduskeskus. Cripple Creek on kullakaevanduslinn teise suure kaevanduslinna Victori lähedal Pikes Peaki edelanõlval oja kaldal, mille järgi on linn ka nime saanud. Vulkaanilise aktiivsuse tõttu leidub piirkonnas maapinna lähedal palju kulda.

Elanike arv on 2015. aasta seisuga arvestuslikult 1155. 2010. aasta rahvaloenduse järgi oli elanikke 1189.

Maa esmaasukad olid mägijutid.

20. oktoobril 1890 avastas Robert Miller "Bob" Womack (1844−1909) rikka kullasoone, algas viimane suur kullapalavik Põhja-Ameerikas. Piirkonda saabus tuhandeid maavaraotsijaid, elanike arv kasvas kolme aastaga viiesajalt kümne tuhandeni 1893. Kuigi Cripple Creekist kaevandati ca poole miljardi $ väärtuses kulda suri Womack 1909 puruvaeselt.

1894 ehitati esimene raudtee. Samal aastal toimus streik; ajutiselt olid kaevandused suletud.

1896. aasta aprillis hävitas tulekahju suurema osa linnast, sh äripiirkond. Linn ehitati siiski paari kuuga uuesti üles, suurem osa säilinud ajaloolistest hoonetest pärineb ka sellest ajast.

Aastatel 19031904 toimus teine streik, mis kestis peaaegu aasta.

20. sajandi teisel poolel langes elanike arv paarisajani, linn sarnanes kummituslinnale, kuigi linna hüljatud kunagi täielikult. Ajaloolisest linnast sai turismiatraktsioon.

1991.aastal legaliseeriti hasartmängud, sellest ajast alates on elu linnas tärkanud. Jätkuvalt tegeldakse kaevandamisega.

Linna ajalooline, tähendusrikka kullakaevandusega ajastul ehitatud piirkond kanti 1966. aastal USA Ajalooliste Paikade Riiklikku Registrisse, 1961. aastast on see Rahvuslik Ajalooline Mälestusmärk.

Suuremad kaevandused olid Independence (ehitatud 1891) ja Portland (1892).

Kirjandus Edit

Välislingid Edit