FANDOM

Giovanni Battista Piranesi, The Colosseum

Colosseum, Giovanni Battista Piranesi ofort (1757)

Colosseum ehk Flaviuse amfiteater on maailma suurim amfiteater Roomas Itaalias. Amfiteater on nime saanud Flaviuste dünastia järgi; nimi Colosseum pärineb ilmselt amfiteatri lähedal paiknenud Nero kolossist.

Peamise ehitusmaterjalina kasutati lubjakiviplokke, mille üksteise külge kinnitamisseks ei kasutatud mörti, vaid raudklambreid.Klambrite valmistamiseks kulus 300 tonni rauda.

Rooma rahvale pühendatud amfiteater avati 80. aastal 100 päeva kestnud mängudega. Pärast Rooma riigi langust jäi Colosseum kasutuseta – eelkõige kasutati seda kivimurruna.

1749 kuulutas paavst Benedictus XIV Colosseumi pühaks paigaks, väites, et seal hukati kristlastest märtereid. Seepeale lõpetati Colosseumi kivimurruna kasutamine.

Hiigelajal mahutas Coloesseum 50 000 pealtvaatajat, ehititsel on ellipsikujuline põhiplaan mõõtmetega 118×156 meetrit.

Suured taastamistööd algasid Colosseumis alles 1990. aastatel. Vandalismi ja loodusjõudude koosmõjul oli amfiteater selleks ajaks kaotanud oma konstruktsioonidest kaks kolmandikku.

Colosseum on üks kuulsamaid arhitektuurimälestisi, tuues Itaaliasse igal aastal üle kuue miljoni huvilise.